وبلاگ ویلاسازه

 ساخت بام سبز یا روف گاردن

باغ سبز بامی

 ساخت بام سبز یا روف گاردن در ویلاسازه

آیا موقعیت استفاده از فضای پشت بامتان را دارید؟ آیا تاکنون به استفاده ی مفید از این فضا فکر کرده اید؟

با توسعه شهری و افزایش ساخت و ساز وآپارتمان نشینی  فضاهای سبز خانه محدود به تراس و حیاط و روف گاردن می شود، که فضای مناسبی برای استراحت و مطالعه می باشد.

برای طراحی و ساخت روف گاردن باچوب ترموود در بالای پشت بام  احتیاج به زیرساخت  و عایق بندی مناسب است  که در مقابل رطوبت و آب مقاومت شده باشد و در عین حال وزن سقف را سنگین نکند.

اگر در منزل  خود محدودیت فضا دارید و امکان ایجاد روف گاردن ندارید، برای اینکه یک فضای سبز ذاشته باشید می توانید از چندین گلدان سقفی استفاده کرده و با این کار جلوه ای بی نظیر به تراس و منزل خود بدهید.

پشت بام ها مکانی مناسب برای انتقال باغچه ها در قسمت های خارجی منزل به شمار می آیند. در این مقاله به بررسی مزیت های ساخت باغچه های پشت بامی و مراحل ساخت آن خواهیم پرداخت.

باغچه بام سبز

مراحل ساخت روف گاردن

گام اول: قبل ازساخت و کاشت باغچه های پشت بامی از میزان اختیار خود درباره ی استفاده از پشت بام مطلع شوید. هم چنین از میزان استحکام بام در تحمل وزن آگاه شوید. در صورت نیاز با یک مهندس در این مورد مشورت کنید.

گام دوم: راه دستیابی به پشت بام برای انتقال تجهیزات باغچه باید آسان باشد. در غیر اینصورت امکان مراقبت و آبیاری به گیاهان دشوار خواهد بود.

گام سوم: حیطه باغچه ی مورد نظر و فضای مورد استفاده پشت بام را انتخاب کنید. درانتخاب فضای پشت بامی عواملی مانند نورخورشید، رطوبت و جهت باد را در نظر بگیرید.

گام چهارم: نوع گیاه، سبزیجات و میوه ی مورد نظرتان برای کاشتن را انتخاب کنید.این انتخاب ها باید براساس منطقه ،آب و هوا و دسترسی آسان صورت بپذیرد.

گام پنجم: زمینه ی گیاهان و گلدان های متناسب با نوع گیاه انتخابی را بسازید. جدول زمان بندی برای آب دهی به گل ها تهیه کنید و در صورت نیاز سایبان برای آن فراهم کنید.

شرایط بام سبز

 راه اندازی باغچه های پشت بامی

  • خاک: انتخاب خاک متناسب با گیاهان اهمیت خاصی دارد. خاک باغبانی را با کودهای ارگانیک ترکیب کنید.
  • سیستم آب کشی: از گلدان های دارای منفذ استفاده کنید. دقت داشته باشید منافذ کافی در ته گلدان به منظور هدایت آب اضافه به خارج اضافه کنید.
  • نگهداری و مراقبت: از آن جا که پشت بام ها محیطی گرم هستند میزان آب دریافتی گلدان ها را اندازه گیری کنید. برای اندازه گیری میزان رطوبت موجود درخاک انگشت خود را تا نیمه به درون خاک فرو ببرید.
  • فضای گلخانه: با توجه به فضای موجود پشت بام مکان باغچه را اندازه گیری کنید. برخی از گیاهان به نور بیش تری نیاز دارند. بنابراین سعی کنید از گیاهانی متناسب با فضای موجود استفاده کنید.
  • سایبان ها: ضروری است کاشت گیاهان در جهت باد صورت گیرد. بنابراین بهتر است سایبان هایی برای درختان بلند فراهم کنید.
  • در دسترس بودن: از بسترهایی استفاده کنید که فضای کافی برای مجموعه ی گیاهان داشته باشند.

مزایای روف گاردن

  • باعث کاهش اتلاف انرژی از طریق سقف آخرین طبقه ساختمان
  • عایق صوتی برای سقف واحدهای طبقه آخر ساختمان ایجاد مشود
  • محافظت کامل از لایه ایزولاسیون بام به میزان ۲ تا ۳ برابر معمول در مقابل عوامل جوی صورت میگیرد
  • سبب محافظت از عایق بام ها در برابر اشعه یو وی مضر می شود
  • باعث جذب و دفع ذرات آلاینده هوا توسط خاک و تولید هوای سالم
  • افزایش فضای مفید ساختمان بدون پرداخت عوارض بنا به شهرداری را ایجاد می کند
  • ایجاد امکانات تفریحی و ورزشی در بام ساختمان ها را فراهم میکند
  • جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن و رطوبت در فضای بام سبز را امکان پذیر می کند
  • کاهش ۵۰ تا ۹۰ درصدی نیاز به آبیاری در فضای سبز
  • زیبایی نمای ساختمان با ایجاد یک فضای سبز
  • ایجاد منظره شهری سبز و کاهش آلودگی
  • افزایش ارزش ملک

سوالات متداول

بهترین مبلمان ویلایی برای قرار دادن در روف گاردن کدام است ؟

بهتر است برای روف گاردن از مبلمان ویلایی با طراحی مدرن استفاده کنید . مدیریت فضا در روف گاردن دارای اهمیت بالایی است . به همین دلیل تا جای ممکن از وسایلی استفاده کنید که فضای کمتری اشغال می کنند .

 

عایق کاری روف گاردن به چه دلیل صورت می گیرد ؟

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که پشت بام به طور معمول در معرض بارش باران و برف قرار دارد . پس چرا باید به هنگام طراحی روف گاردن آن را دوباره عایق بندی کرد . به دلیل اینکه به هنگام کاشتن گل و گیاهان مختلف در روف گاردن ، پشت بام شما به صورت دائمی و مداوم در معرض رطوبت قرار دارد . در صورتی که در حالت عادی فقط چند ماه از سال باران و برف بر روی پشت بام می نشیند .

 

آیا می توان از تجهیزات گرمایشی در روف گاردن استفاده کرد ؟

شما می توانید از انواع تجهیزات گرمایشی فضای باز در پشت بام سبز خود استفاده کنید. اما به دلیل اینکه روف گاردن محلی است که در معرض وزش بادهای شدیدی قرار دارد . بهتر است از تجهیزات گرمایشی گازسوز و یا برقی در روف گاردن استفاده کنیم . بخاری های ذغالی در زمانی که تحت وزش باد شدید قرار می گیرند می‌توانند خطرات زیادی را به وجود آورند . احتمال انتشار آتش در بخاری های زغالی بیشتر از سایر بخاری ها می باشد .

 

ارتفاع دیواره های روف گاردن چقدر باید باشد ؟

ارتفاع دیواره های روف گاردن حداقل باید یک الی یک و نیم متر باشد . علاوه بر اینکه وجود دیواره های روف گاردن موجب امنیت بیشتر آن می‌شود . تاثیر زیادی نیز در کاهش شدت وزش باد دارد . اگر دیواره های روف گاردن شما کمتر از یک متر باشد . می‌تواند مشکلاتی از بابت امنیت و همچنین شدت وزش باد برای شما به وجود آورد .

دیگر محصولات ویلاسازه

ویلاسازه علاوه بر این محصولات محصولات دیگری همچون،تاب ویلایی،تاب ریلکسی،بخاری فضای باز،آتشدان،صندلی راک،تخت کنار استخری،باربیکیو ،فوتبال دستی ،استند گل،سایه بان چتری و …. نیز تولید میکند.ویلاسازه در کنار فروش تکی  برای همکاران عزیز نیز به صورت عمده محصولات خود را ارئه میکند(فروش عمده تاب ریلکسی).

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. جهت عضویت در پیج اینستاگرام مبلمان فضای باز ویلا سازه روی لینک کلیک کنید.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط