وبلاگ ویلاسازه

تاریخچه استفاده از ظروف چوبی

ظروف چوبی مدرن

تاریخچه استفاده از ظروف چوبی

تاریخچه ظروف چوبی
چوب یکی از محبوب ترین مواد اولیه برای ساخت وسایل مختلف است . در واقع  چوب یکی از فراوان ترین مواد موجود در طبیعت می باشد . همچنین وجود قابلیت های ویژه موجود در چوب ، مجله محبوبیت بیشتر این ماه شده است . علاوه بر ساخت ظروف و وسایل تزیینی مختلف ، در صنایع مختلفی نیز از چوب استفاده می شود . چوب می تواند برای تولید گرما ، و همچنین ساخت وسایل بسیار متنوعی استفاده شود . چوب مقاوم ترین ماده طبیعی به نسبت وزن می باشد . در مقایسه با موادی مانند آهن ، چوب مقاومت بیشتری در صورت وزن یکسان دارد . همچنین این ماده قابلیت پیاده سازی طرح های متنوع را دارد . هنرهایی مانند خراطی ، منبت کاری ، خاتم سازی ، گره چینی و مشبک کاری می تواند بر روی چوب انجام شود .در منزل اساس زیادی همچون انواع صندلی راک،جاشمعی و میز عسلی و بسیاری از اکسسوری ها با چوب درست میشود..شرکت ویلاسازه اقدام به تولید و فروش انواع ظروف چوبی کرده که در ادامه شمارا در مورد تاریخچه این ظروف راهنمایی میکنیم.

سینی چوبی

ساخت ظروف چوبی

در سالیان بسیار دور استفاده از چوب برای ساخت ظروف و وسایل بسیار رایج بود . اما بعدها و با رشد و پیشرفت تکنولوژی ، از مواد مختلفی برای ساخت ظروف استفاده شد . ولی در طی سالیان اخیر دوباره استفاده از چوب برای ساخت ظروف مختلف رواج پیدا کرده است . سازگاری با محیط زیست یکی از دلایل مهم برای استفاده از چوب می باشد . درخت به عنوان منبع اصلی تهیه چوب می باشد . گذشتگان ارزش زیادی برای درخت و چون قائل بودند . خطا در برخی از فرهنگ ها بر این باور بودند که درخت یک عنصر مقدس می باشد .

سنی چوبی بزرگتاریخچه استفاده از ظروف چوبی در دنیا

البته به طور دقیق نمی توان عنوان کرد که دقیقا چه زمانی ، استفاده از چوب برای ساخت ظروف مختلف آغاز شده است . اما طبق شواهدی که به دست آمده است ، در حدود ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد در حاشیه رود نیل . افراد از چوب برای ساخت وسایل مختلف استفاده می کردند . یکی از قدیمی ترین قبایل که از چوب استفاده می کردند ، مصری ها بودند . همچنین یافته هایی در کشور چین وجود دارد که نشان می دهد ، در حدود ۱۱۲۲ سال قبل از میلاد ، وسایل و ظروف چوبی در این کشور استفاده می شد . البته تاریخچه استفاده از چوب برای ساخت وسایل مختلف ، به زمان های بسیار دور از این تاریخ ها بر می گردد . طبق تحقیقات دانشمندان انسان های اولیه نیز ، از چوب استفاده های زیادی داشتند . و برای ساخت وسایل و تجهیزات مختلف از چوب استفاده می کردند .

 

تاریخچه ساخت ظروف چوبی در روم و یونان باستان

روم و همچنین یونان باستان از قدیمی ترین تمدن های اروپایی می باشند . این تمدن ها در دوران خود پیشرفت های زیادی داشتند . بسیاری از تکنولوژی و ابداعات بشر ، مدیون این تمدن ها می باشد . یونانیان چند صد سال قبل از میلاد از ظروف چوبی استفاده می کردند . همچنین رومیان استفاده های متنوعی از چوب داشتند . آنها از چوب برای ساخت تجهیزات و همچنین ساختمان ها استفاده می کردند . برای ساخت در های مختلف در یونان باستان از چوب استفاده می شد . در اوایل سال ۱۰۰۰ میلادی وایکینگ ها ، از چوب برای ساخت کشتی های خود استفاده می کردند . آنها با استفاده از روش های مختلف چوب را مقاوم و فرآوری می‌کردند . با استفاده از همین کشتیهای مقاوم ، وایکینگ ها توانستند نیمی از اروپا را به سلطه خود درآورند .

ظروف چوبی مدرنپیشرفت تولید محصولات چوبی بعد از دوران رنسانس

بعد از رنسانس تحول زیادی در رشد و پیشرفت تکنولوژی به وجود آمد . یکی از صنایعی که در این دوران رشد زیادی داشت ، صنعت چوب بود . در دوران رنسانس چوبی یکی از مهمترین مواد اولیه بود . از این ماده برای ساخت وسایل و تجهیزات مختلفی استفاده می شد . یکی از این وسایل از ظروف ساخته شده از چوب بودند . در ابتدا استفاده از ظروف چوبی مخصوص اشراف و درباریان بود . اما به مرور زمان استفاده از آن در بین مردم عادی رواج پیدا کرد . همچنین در این دوران از روشهای مختلفی برای ارتقاء کیفیت چوب استفاده می شد . یکی از این روشها استفاده از روغن های مختلف برای افزایش کیفیت چوب بود .

 

تاریخچه استفاده از ظروف چوبی در هند

هند نیز یکی از تمدن های قدیمی و پیشرو در استفاده از وسایل چوبی بود . در این کشور از چوب درختان مختلفی برای ساخت وسایل استفاده می شد . چوب آبنوس یکی از پرکاربرد ترین چوب ها ، برای ساخت وسایل و ظروف مختلف بود . همچنین در کشور هند از چوب درختانی مانند بقم ، بلستان بنفش و صندل برای ساخت ظروف چوبی استفاده می شد . البته برای ساخت ظروف چوبی معمولاً چوب درختان مناطق سردسیری مناسب تر میباشد . به دلیل اینکه از استحکام و مقاومت مناسبی برخوردار می باشند . در کشور پاکستان نیز از چوب درخت شیشام برای ساخت ظروف مختلف استفاده می شد .

تاریخچه استفاده از ظروف چوبی در ایران

کشور ایران نیز دارای تمدنی بسیار قدیمی می باشد . همین موضوع سبب می‌شود که سابقه طولانی برای استفاده از ظروف چوبی وجود داشته باشد . البته سابقه استفاده از ظروف و وسایل چوبی در ایران ، به هزاران سال قبل از کوچ آریایی‌ها برمی‌گردد . در واقع در منطقه ایران امروزی ، انسانها در عصر حجر از وسایل چوبی استفاده می‌کردند . کتیبه و اسنادی وجود دارد که نشان می دهد ، ایرانیان ۴۲۰۰ سال قبل از میلاد از چوب برای ساخت وسایل استفاده می کردند . یکی از قدیمی ترین وسایل چوبی کشف شده در دنیا مربوط به یک وسیله چوبی ، کشف شده در روستاهای اطراف فسا می باشد . قدمت این وسیله چوبی در حدود پنج هزار سال قبل از میلاد تخمین زده شده است . جنس این وسیله چوبی از چوب درخت گلخونک می باشد . همچنین استفاده از ظروف چوبی در دوران هخامنشیان ، کاملاً مرسوم و رایج بوده است .

 

ظروف چوبی امروزی و مدرن

امروزه با رشد و پیشرفت تکنولوژی ، دستگاه های مختلفی برای ساخت ظروف چوبی وجود دارد . همچنین طرح های مختلفی برای ظروف چوبی ابداع شده است . ظروف چوبی امروزه دارای تنوع بسیار بالایی هستند . زیبایی و همچنین حس طبیعی بودن چوب ، یکی از مهمترین ویژگی های ظروف چوبی میباشد . یکی از بهترین چوب ها برای ساخت ظروف چوبی در ایران ، چوب بامبو و چوب درخت گردو می باشد . برای خرید و همچنین مشاهده بهترین و با کیفیت ترین ظروف چوبی ، می توانید به فروشگاه اینترنتی سوبیا مراجعه کنید .

 

09142244372

 

بازگشت به لیست

1 نظر در “تاریخچه استفاده از ظروف چوبی

  1. azari_kiz گفت:

    تخته برش: تخته برش چوبی که برای برش و خرد کردن مواد غذایی مانند سبزیجات، گوشت و میوه ها استفاده می شود.
    قاشق و ملاقه: قاشق و ملاقه های چوبی که در تماس با ظرف های غذا خوری به کار می روند و نیز در هم آمیزی و مخلوط کردن مواد مورد استفاده قرار می گیرند.
    ماهیتابه و سبد میوه: ماهیتابه ها و سبد میوه های چوبی که برای حمل و نگهداری میوه ها و سبزیجات در آشپزخانه استفاده می شوند.
    سبدهای نان: سبدهای چوبی برای نگهداری نان و نانوایی ها در آشپزخانه استفاده می شوند.
    لوازم قهوه سازی: برخی از لوازم قهوه سازی مانند قاشق قهوه ساز چوبی، ماهیتابه قهوه ساز چوبی و سینی قهوه ساز چوبی که در تهیه و سرو قهوه استفاده می شوند.
    این تنها چند مثال از لوازم چوبی آشپزخانه هستند و در واقع تنوع لوازم چوبی در آشپزخانه بسیار زیاد است و شامل بسیاری از وسایل و تجهیزات مختلف است

دیدگاهتان را بنویسید