وبلاگ ویلاسازه

تاریخچه و تاثیر مبلمان شهری

تاریخچه مبلمان شهری در اروپا

تاریخچه و تاثیر مبلمان شهری  موضوع این مقاله است .اولین بار در اروپا بود که مفهوم مبلمان شهری مطرح شد. و سپس از اروپا به نقاط مختلف جهان راه پیدا کرد. مبلمان شهری در ایران نیز گسترش پیدا کرد و با توجه به معیارهای دینی و اخلاقی ساخته شد. در قرن نوزدهم وجود انقلاب صنعتی باعث شد تا ظاهر شهرهای اروپا مانند فرانسه تغییر پیدا کند. در این زمان پیدا کردن راهی برای سازماندهی فضای شهر یک امر بسیار مهم به شمار می رفت .و همین موضوع باعث شد تا برای شهرهای مدرن برنامه ریخته شود. مهندس کاتالانی در سال ۱۸۶۰ شهر بارسلونا را از لحاظ ظاهر توسعه داد .و این شهر را از ظاهر قدیمی و یک شهر صنعتی تبدیل کرد. اما مبلمان شهری در ایران نیز وجود داشت.

نیمکت فضای باز مهم ترین قسمت مبلمان شهری به شمار می رود .

تاریخچه مبلمان شهری در ایران


از زمان سلسله هخامنشیان که از قدیمی ترین سلسله ها در ایران قدیم به شمار می رود. و انواع لوح های سنگی و مجسمه های گوناگون و فواره ها وجود دارد .که نشان دهنده استفاده از مبلمان شهری در ایران بوده .و با توجه به شواهد تاریخی می‌ توان گفت فواره ها دارای طرح های گوناگون هستند. حتی وجود مبلمان شهری در هگمتانه گه با استفاده از شواهدی که به دست آمده است گویای این موضوع است. شهر هگمتانه که قدمت آن به دوران قبل از حکومت بزرگ هخامنشیان می رسد. مبلمان شهری یافت شده است. در میدان مرکزی شهر هگمتانه کتیبه های قدیمی وجود دارد .که برای اطلاع رساندن عمومی از قوانین دولتی بر روی آن می نوشتند‌.

برای تکمیل اطلاعات خود مقاله مر بوط به تجهیزات فضای باز را مطالعه نمایید .

زیباسازی با مبلمان شهری


از جدیدترین دغدغه های مدیران برای تغییر دادن ظاهر شهرها زیباسازی با مبلمان شهری است. از کاربردهای مبلمان شهری می توان به وجود یک سطل زباله خلاقانه یا نیمکت های زیبا اشاره کرد. و هرکس با توجه به نیاز خود می تواند از انواع مبلمان شهری استفاده کند. البته استفاده از مبلمان شهری در ظاهر شهرها ممکن است فقط جنبه زیبایی داشته باشد. یا برعکس ممکن است برای استفاده عموم مردم مورد استفاده قرار گرفته باشد. البته این امکان وجود دارد که از مبلمان شهری برای تبلیغات استفاده کنند. به همین دلیل است که مبلمان شهری تنوع بسیار زیادی دارند . حتی محصولاتی مانند سطل زباله نیز باید در زیبایی محیط تاثیر گذار باشد .

نیمکت فضای باز ویلاسازهسطل ویلاسازهسلل زباله ویلاسازهتاریخچه و تاثیر مبلمان شهری

در صنعت شهرسازی با در نظر گرفتن عوامل گوناگون مانند فرهنگ شهروندان هویت آنها و نیازهای شهروندان زیباسازی انجام می گیرد. مسئولان زیباسازی شهر از تجهیزات گوناگونی مانند نیمکت های شهری یا ایستگاه ‌های اتوبوس و وسایل ورزشی پارکی و سطل آشغال ها و غیره برای زیباسازی شهر استفاده می‌ کنند .و با استفاده از این مبلمان شهری شهر را برای زندگی راحتتر شهروندان زیبا سازی می کنند. مسئولان و برنامه‌ ریزان شهری از تجهیزات گوناگون مانند نورپردازی و تجهیزات روشنایی برای زیباسازی شهر استفاده می کنند .و علاوه بر اینکه این تجهیزات باعث زیباتر شدن .از ظاهرشان می‌ شوند در ایجاد یک حس آرامش در شهروندان تاثیر بسیار زیادی دارند. به عنوان مثال وجود چراغ محوطه برای ایجاد روشنایی در شب .


تاثیر مبلمان شهری در زیبایی شهر

مبلمان شهری در ایران، ابزارهای گوناگون گفته می‌ شود .که توسط نهاد های دولتی مانند شهرداری‌ ها در داخل شهرها و مورد استفاده قرار می گیرد .و اصولاً مبلمان شهری در مکان های عمومی که افراد زیاد در آن رفت و آمد می‌ کنند .به صورت رایگان نصب می شود. از جمله مبلمان شهری می‌ توان به دستگاه‌ های ورزشی در درون پارک ها، چراغ های هشدار دهنده و چراغ های راهنمایی یا یک آلاچیق و ساده یه نیمکت پارک ها و سطل آشغال و غیره اشاره کرد. مبلمان شهری بسیار متنوع هستند .و می توان به آنها دستگاه های رایج در اماکن عمومی شهری گفت. نقش مبلمان شهری کاملا متفاوت است و کدام از مبلمان شهری دارای کاربرد خاص و ویژگی های مربوط به خود هستند.

تاریخچه و تاثیر مبلمان شهری در فضاهای مختلف


به عنوان مثال از مبلمان شهری در ایران، می‌ توان به وسایل ورزشی اشاره کرد. که صرفا برای کارهای ورزشی مورد استفاده قرار می‌ گیرد می‌ توان به نیمکت ها اشاره کرد .که در میدان‌ های یا پارک ها یا پیاده روها استفاده می‌ شود .و مردم از آن برای استراحت استفاده می‌ کنند. مبلمان شهری که برای کارهای ورزشی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به نام مبلمان ورزشی شناخته شده است. اما بعد از مبلمان شهری وجود دارند که تنها جنبه تبلیغاتی و اطلاع رسانی دارند .و از آنها می‌ توان به ماکت های تبلیغاتی و بیلبورد ها در سطح شهر اشاره کرد. البته علائم داخل پارک این گونه مبلمان شهری قرار می‌ گیرند. به همین دلیل نقش مبلمان شهری با توجه به نوع تجهیزات کاملا متفاوت است .ممکن است دارای کاربردی مهم و کاربرد تزیینی و معمولی باشند.

خرید مبلمان شهری و خرید تجهیزات بازی فقط مخصوص فضاهای عمومی نیست .

تجهیزات مبلمان شهری

مبلمان شهری در ایران، دامنه بسیار وسیعی دارد .و تقریباً تمام تجهیزات و دستگاه ها و وسایلی که در داخل شهر برای آسایش و رفاه شهروندان و زیباسازی شهر مورد استفاده قرار می‌ گیرد را شامل می‌ شود. مبلمان شهری در ایران دارای ویژگی ها و ماهیت های مختلف و گوناگونی هستند.چرا که هر کدام از این مبلمان شهری دارای فرم و رنگ و کاربرد گوناگونی بوده .و در ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان تاثیر بسیار زیادی دارند. استفاده از مبلمان شهری نامناسب علاوه بر این که باعث خراب شدن ظهر شروع می شود.موجب برطرف نشدن نیازهای مردم نیز شده و سطح رفاه مردم کاهش پیدا می کند. انواع مبلمان شهری نشانگر هویت و فرهنگ شهروندان یک شهر می باشند .و طراحی مناسب مبلمان شهری در ایران، موجب زیباتر شدن ظاهر شهر و کشور شده. و بر آن نیاز رفاه شهروندان نیز تامین می شود.

تاریخچه و تاثیر مبلمان شهری در فرهنگ


از آنجا که مبلمان شهری نشان دهنده هویت مردم است . لذا ظاهراً بر روی توریست پذیر بودن شرط تاثیر می گذارد. همه ابزارهای ارتباطی رفاهی هنری و تزئینی و تجهیزات گوناگون که در سطح شهر وجود دارد جزو مبلمان شهری به شمار می رود و وجود همین مبلمان شهری در شهرها است که باعث تمایز و تفاوت بین شهرها می‌ شود. تجهیزات مبلمان شهری باعث بالا رفتن سطح زندگی و رفاه شهروندان می شود، به عنوان مثال فرض کنید وجود سطح زباله در داخل یک شهر در فاصله های کم موجب رعایت نظافت و بهداشت شده و درد سلامت شهروندان تضمین می شود یا وجود اتاقک های مخصوص در ایستگاه اتوبوس می شود. همچنین مکان هایی برای بازی کودکان  و استفاده از وسایلی مانند سرسره و الاکلنگ.

طراحی مبلمان شهری

مبلمان شهری در ایران، دارای طراحی های گوناگونی است. همانطور که مبلمان شهری باعث زیباتر شدن سطح شهر می شود، زیاده‌ روی در طراحی مبلمان شهری نیز باعث بد فرم شدن ظاهر شهر می شود. به عنوان مثال وجود سطل زباله نیمکت یا گلدان تزیینی در کنار یکدیگر در حجم های بالا باعث می‌ شود تا فضای شهر در عین مصنوعی بودن شلوغ باشد. به همین دلیل هنر طراحی مبلمان شهری بسیار مهم است و در این هنر باید تعادل وجود داشته باشد تا مبلمان شهری و آلمان ها در میزان درست و تعداد مناسب استفاده شوند تا هم امکانات مورد نیاز برای شهروندان تامین شود هم شهرزیبا شود و به زیبایی آن لطمه وارد نشود.

تاریخچه و تاثیر مبلمان شهری و قیمت آن


از آنجا که برای خرید المان های شهری هزینه باید پرداخت شود در نتیجه مبلمان شهری باید به اندازه در سطح شهر نصب شود تا علاوه بر اینکه ظاهر شهر شلوغ نشود ، هزینه آن نیز منطقی باشد. علاوه بر این موضوع مبلمان شهری باید دارای ویژگی زیبا بودن ، هویت بودند و کاربردی بودن باشد. وجود این ویژگی باعث زیباتر شدن ظاهر شر می شود چرا که یک مبلمان شهری علاوه بر داشتن جنبه عملکردی و کاربردی باید دارای جنبه هویت مندی و زیبایی نیز باشد. همانطور که می دانیم مبلمان شهری در ایران ، به فرهنگ کشور ما بستگی دارد .به همین دلیل امروزه المان های شهری با توجه به ظرفیت منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.

مبلمان ویلایی نیز می تواند گاهی اوقات در فضاهای شهری استفاده شود .

تنوع مبلمان شهری

مبلمان شهری در ایران دارای دو دسته مبلمان ضروری و مبلمان تزئینی است. طبقه بندی مبلمان شهری به دو دسته ضروری و تضمینی بر اساس نوع کاربرد آنها انجام می گیرد. مبلمان ضروری آن دسته از مبلمان می باشد که وجود آنها در داخل ضروری است و اگر این مبلمان شهری در ایران وجود نداشته باشد باعث می شود تا شهروندان با مشکل مواجه شوند و سطح رفاه اجتماعی آنها کاهش پیدا کند. از جمله مبلمان شهری می‌ توان به سطل زباله ها یا منابع نوری و روشنایی در پارک ها خیابان ها گوش ها یا نیمکت ها و سرویس های بهداشتی اشاره کرد. البته وجود آبخوری ها و وسایل ورزشی نیز از مبلمان ضروری به شمار می رود. مبلمان شهری در ایران به صورت تزیینی نیز وجود دارد که برای زیباسازی شهر مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

مکان نصب مبلمان شهری


مبلمان شهری با توجه به اینکه در چه مکان هایی نصب می شوند دارای دسته بندی های مجزا هستند. به عنوان مثال نیمکت های پارکی با توجه به اینکه در کجا مورد استفاده قرار می‌ گیرند دارای انواع متعددی هستند. البته مبلمان شهری بسته جنس نیز دارای انواع گوناگونی هستند چرا که ممکن است مبلمان در جنس های چوبی یا بتنی و فلزی و غیره ساخته شوند. مبلمان شهری نمایانگر تاریخی یا فرهنگی یک شهر بوده و بیشتر به شکل مجسمه ها مشاهیر در سطح شهر وجود دارد. البته گلدان های تزیینی یا فواره‌های آب یا بیلبوردها و غیره از جمله مبلمان قضیه شهر به شمار می‌ روند.

مطالب مرتبط با این موضوع :

تنوع جنس نیمکت فضای باز

تنوع و کاربرد تجهیزات فضای باز

نکات مهم در دکوراسیون فضای باز

تجهیزات بازی باغ و ویلا

تماس با ما

شماره تماس : 09142244372

آدرس سایت : www.villasaze.ir

« ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. جهت عضویت در پیج اینستاگرام مبلمان فضای باز ویلا سازه روی لینک کلیک کنید. »

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “تاریخچه و تاثیر مبلمان شهری

  1. بیژن گفت:

    مبلمان شهری تاثیر بسیار زیادی در زیباسازی محوطه وشهر دارد همونطور که میدونید گاهی وسط خیابانگردی نیاز پیدا میکنیم که یکم استراحت کنیم واین مبلمان شهری میتونه کمک کنه تا یکم استراحت کنیم ،ویلاسازه چند نمونه از نیمکت های شهری را تولید کرده که میشه در کنار پیاده روها وپارک ها استفاده کرد

  2. بازتاب: مبلمان شهری در ایران و اروپا - فروشگاه اینترنتی ویلاسازه
  3. بازتاب: کاربرد انواع سطل زباله - فروشگاه اینترنتی ویلاسازه
  4. azari_kiz گفت:

    ایران کشوری با میراث فرهنگی غنی و چشم انداز شهری متنوع است. مبلمان شهری در ایران نشان دهنده این تنوع است. با طیفی از سبک ها و طرح هایی که نشان دهنده تاریخ و سنت های این کشور است. در اینجا تعدادی از رایج ترین انواع مبلمان شهری در ایران آورده شده است:

    نیمکت شهری: نیمکت های شهری منظره ای متداول در شهرهای ایران هستند و مکانی را برای استراحت و معاشرت افراد فراهم می کنند. نیمکت های پارکی اغلب از چوب، فلز و یا بتن ساخته می شوند و در پارکها، میادین عمومی و کنار پیاده روها نصب می شوند.
    ایستگاه اتوبوس: این ایستگاه ها برای ایجاد سرپناه برای افرادی که منتظر حمل و نقل عمومی هستند طراحی شده اند. ایستگاهها معمولا از فلز یا بتن ساخته می شوند و اعلب دارای صندلی و سقف برای محافظت از مردم در برابر آفتاب و باران هستند.
    تجهزات روشنایی پارکها و خیابان: تحهیزات نوری خیابان برای تامین روشنایی در شب زیبا سازی مناظر و همچنین بهبود ایمنی در فضاهای عمومی ضروریند. شرکت ما طراحی و ساخت تجهیزات روشنایی در سبک های مختلف از فانوس های سنتی گرفته تا نورافکن، تابلوهای LED و المان های نورپردازی را از مرحله تولید تا نصب در کوتاهترین زمان انجام میدهد.
    المان های دکوراسیون شهری ما با در نظر گرفتن نیازهای حامعه و محیط زیست، با استفاده از مواد پایدار و تکنیک های نو آورانه ساخته شده اند. خیابان ها و پارک های شهر خود را با خرید مبلمان شهری مدرن با قیمت های رقابتی و مستقیما از شرکت تولیدکننده مبلمان شهری در ایران متحول کنید!

دیدگاهتان را بنویسید