وبلاگ ویلاسازه

روف گاردن چیست و چه مزایایی دارد

روف گاردن چیست و چه مزایایی دارد

روف گاردن یا باغ پشت بام، یک لایه گیاه پرور است که روی پشت بام رشد می‌کند. روف گاردن سایه ایجاد می‌کند، گرما را از هوا خارج می‌کند و درجه حرارت هوای اطراف را کاهش می‌دهد.

در روف گاردن برای جلوگیری از آفتاب میتوان از سایه بان چتری استفاده کرد.

سایه بان چتری با ایجاد سایه محیط دلنشینی در روف گاردن ایجاد میکند.

استفاده از بام‌های سبز در شهرها یا سایر محیط‌های ساخته شده با پوشش گیاهی محدود می‌تواند اثر گرما را به ویژه در طول روز تعدیل کند. دمای بام سبز می‌تواند 30-40 درجه فارنهایت کمتر از روف معمولی باشد.

همچنین می‌تواند درجه حرارت محیط را در سطح شهر تا 5 درجه فارنهایت کاهش دهد. علاوه بر این، روف گاردن‌ها می‌توانند 0.7 درصد از مصرف انرژی ساختمان را کاهش دهند.

بهره وری انرژی در روف گاردن

این کاهش دما و مزایای بهره وری انرژی یکی از عوامل اصلی افزایش محبوبیت روف گاردن شده است. پشت بام‌ها به جای اینکه توسط تجهیزات صنعتی احاطه شده باشند، می‌توانند یک محیط سبز برای یک استراحت واقعی ارائه دهند.

روف گاردن

 

انواع روف گاردن

روف گاردن را می توان در طیف وسیعی از ساختمان‌‌‌ها، از تاسیسات صنعتی گرفته تا اقامتگاه‌های شخصی، نصب کرد. دو نوع باغ پشت بام  وجود دارد: گسترده، نیمه متمرکز و متمرکز.

هر سه نوع باغ پشت بام  از اجزای اساسی لایه بندی با تعدادی موانع برای جلوگیری از آسیب به آب یا ریشه در ساختار، یک لایه زهکشی برای کمک به تخلیه آب و همچنین یک لایه در حال رشد و رویشی تشکیل شده است.

سایه بان چتری ویلاسازه در روف گاردن

 گسترده

در باغ پشت بام گسترده گیاهانی را که ریشه کمی دارند، کشت می‌دهند. ضخامت خاک در این نوع کشت حداکثر 20 سانتی متر است، بنابراین می توان گیاهانی را که ارتفاع کمی دارند و همچنین چمن کاشت. این نوع روف گاردن در مقایسه با انواع دیگر، قیمت پایین‌تری هم دارند.

 

 نیمه متمرکز

در روف گاردن نیمه متمرکز از گیاهانی با حجم ریشه بیشتر با عمق بستر کشت 30 سانتی متر تا 1 متر استفاده می‌شود. این نوع باغ پشت بام بیشتر مناسب گیاهان بوته ای همچون توت فرنگی و یا گیاهانی که خاصیت دارویی دارند مانند اسطخودوس و یا پونه کشت داد. این روف گاردن برای کاشت چمن هم به کار می‌رود.

 متمرکز

در روف گاردن متمرکز می‌توان انواع گل‌ها، درختان و یا گیاهان زینتی کاشت، چون از خاک با حجم و ارتفاع زیاد استفاده می‌شود، برای کشت انواع زیادی از گیاهان مناسب است که این ویژگی باعث افزایش قیمت باغ پشت بام متمرکز هم می‌شود.

سایه بان چتری در روف گاردن

باغ پشت بام فضایی است که مشکل آفتاب دارد.برای حل این مشکل میتوان از سایه بان چتری استفاده کرد.این سایه بانها ضد آب میباشد.و در برابر رطوبت بسیار مقاوم است.

سایه بان چتری ها اندازه های مختلفی دارن،و قابلیت باز و بسته شدن دارند.

برای دیدن فیلم باز و بسته شدن سایه بان چتری کلیک کنید

 

روف گاردن

سایه بان چتری

مزایای روف گاردن

امروزه کاشت گیاهان در داخل شهرها به عنوان یک روش برای بهبود کیفیت هوا و کاهش گرمای کلی شناخته شده‌است، اما کمبود فضا و قیمت بالای زمین، افزایش تعداد پارک‌ها و فضای طبیعی را دشوار می‌کند که این موضوع باعث افزایش توسعه روف گاردن‌ها در سال‌های اخیر به ویژه در شهر‌های بزرگتر شده‌است.

روف گاردن‌ها نمای زیباتری به ساختمان می دهند، چشم انداز بسیار خوبی دارند و روشی سریع و هوشمندانه برای لذت بردن از یک مکان آرام در قلب شهر را ارائه می‌دهند. اما فراتر از مزایای تزئینی آنها، ساخت روف گاردن‌ها مزایای چشمگیر و مهم دیگری نیز دارد.

کشورهایی مانند فرانسه‌، سوئیس و کانادا قوانینی را تصویب کرده‌اند که کلیه ساختمان‌های تجاری و مسکونی جدید حداقل دارای یک بام سبز باشند.

مزایا در معماری

در ادامه این مقاله به بررسی تعدادی بیشتری از مزایای باغ پشت بام می پردازیم، بنابراین شما خود می‌توانید ببینید که این ابتکار عمل معماری و زیست محیطی چقدر حیرت انگیز است و چرا باید در هر ساختمان یا خانه در سراسر کره زمین وجود داشته باشد.

 

 

مبلمان ویلایی

مبلمان ویلایی در روف گاردن

 

 

 

روف گاردن

تصور کنید که در محل کار خود هستید و برای استراحت ناهار خود تصمیم می‌گیرید دفتر را ترک کنید. آسانسور را تا بالاترین طبقه می‌برید تا در یک پارک زیبا با چشم اندازهای فوق العاده اوقات خود را سپری کنید.

طبق مطالعه‌ای که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر انجام شده‌است، داشتن تماس منظم با طبیعت و فضای سبز در مناطق شهری می تواند به سلامت روان شما کمک کند.

 

روف گاردن

سایه بان چتری پایه کنار

بهبود کیفیت هوا

روف گاردن‌ها طریق گیاهان و فرآیند فتوسنتز در فضای در حال رشد به کاهش و فیلتر کردن ذرات و گازهای آلوده هوا کمک می‌کنند، همچنین می‌توانند به کاهش توزیع گرد و غبار در هوا و تولید دود کمک کنند که منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در مناطق شهری می‌شود.

توجه به این نکته مهم است که یک بام سبز در شهر ممکن است به تنهایی تأثیر زیادی نداشته باشد، اما تعداد بیشتری از سقف‌ها در یک شهر می‌تواند تأثیر مثبت داشته باشد.

سایه بان چتری در روف گاردن

روف گاردن

استفاده موثر از آب باران

آب باران و انرژی رایگان است که از محیط می‌گیریم و باغ پشت بامها برای استفاده بهینه از آن عالی هستند. گیاهان روی بام سبز بلافاصله از باران استفاده می‌کنند و گاهی اوقات مقدار اضافی آن ذخیره می‌شود تا بعدا بتوان از آن استفاده کرد.

در تابستان، روف گاردن‌ها می‌توانند تا 80 درصد از باران را حفظ کنند در حالی که در زمستان این میزان می‌تواند تا 40 درصد باشد. پس از استفاده از آب باران، از طریق تعرق و تبخیر به جو برگردانده می‌شود.

گیاهان

گیاهان در پشت بام‌ها نه تنها آب باران را حفظ می‌کنند بلکه به تعدیل دمای آن نیز کمک می‌کنند و به عنوان فیلتر طبیعی برای هر آبی که از ساختمان خارج می‌شود، عمل می‌کنند.

با این حال، احتمال رواناب آب توسط روف گاردن‌ها نیز کاهش می‌یابد و این ممکن است تأثیراتی را بر روی شهر و احتمال جاری شدن سیلاب محلی کاهش دهد.

 

کنترل اثر گرمای شهری

احتمالاً یکی از چشمگیرترین و مهمترین مزایای روف گاردن، تأثیر مثبت آنها بر اثر گرمای شهری است. این موضوع بر اساس افزایش درجه حرارت است که تقریباً در تمام مناطق شهری دیده می‌شود.

از آنجایی که آفتاب، بتن را سریعتر از گیاهان و درختان گرم می‌کند و بتن در مناطق شهری بیشتر است، شهر در تمام طول سال به یک منطقه بزرگ هوای گرم (جزیره گرما) تبدیل می‌شود که این امر شهرها را در تابستان به شدت گرم می‌کند و منجر به افزایش استفاده از کولر و سایر فن آوری‌های خنک کننده می‌شود.

 

دیزاین بسیار عالی روف گاردن

روف گاردن با محصولات ویلا سازه

اثربخشی انرژی

روف گادرن‌ها می‌توانند منجر به استفاده کمتر و موثرتر از انرژی شوند. آنها عایق بندی عالی ایجاد می‌کنند، به این صورت که گرما را در زمستان حفظ می‌کنند و در تابستان دما را خنک نگه می‌دارند.

این بدین معنی است که سیستم‌های تهویه مطبوع کمتری در تابستان به کار می‌روند. همچنین در زمستان از گرمای کمتری استفاده می شود، از این رو صرفه جویی در مصرف انرژی را باعث می‌شود.

توضیع نوسانات دما

در واقع باغ پشت بامها می توانند نوسانات دما، جریان متوسط گرما از طریق سقف را اصلاح کرده و تقاضای انرژی برای تهویه مطبوع را کاهش دهند، به ویژه در فصول گرم فصل بهار و تابستان.

روف گاردن و مبلمان

مبلمان چوبی در روف گاردن

کاهش آلودگی صوتی

عایق ارائه شده توسط روف گاردن‌ها نه تنها می‌تواند برای دما بلکه برای سر و صدا نیز اعمال شود. ترکیبی از خاک و گیاهان می تواند به جذب، انعکاس یا انحراف امواج صوتی کمک کند.

این ویژگی باعث کاهش عالی صدا در ساختمان، به ویژه برای صداهای با فرکانس پایین شود که این امر می‌تواند در کاهش آلودگی صوتی در شهرهای شلوغ یا مناطقی که در نزدیکی فرودگاه ها یا مسیرهای پرواز قرار دارند، بسیار مفید باشد.

دیزاین روف گاردن

روف گاردن با دیزاین بسیار عالی

 

 

استانداردهای ایجاد و نگهداری روف گاردن

به منظور افزایش بازدهی و عملکرد روف گاردن ها، لازم است تا استانداردهایی را که در طراحی بام سبز تعریف شده‌اند را رعایت کنید. یکی از این استانداردها، استفاده از گیاهان بومی متناسب با آن منطقه است که با شرایط آب و هوای شهری مطابقت دارد.

همچنین استفاده از مصالحی که در تولید چنین بناهایی به کار می رود، اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین استفاده از مصالح بازیافتی ساختمان از دیگر مواردی است که باید در زمینه استانداردهای ایجاد روف گاردن به آن توجه داشت.

دیگر استانداردهای روف گاردن

از دیگر استانداردهایی که در زمینه ساخت فضای باغ پشت بام باید در نظر گرفت، استفاده از یک غشای ضد آب قبل از اجرایی کردن روف گاردن است که از اهمیت بالایی برخودار است.

همچنین حذف کودهای شیمیایی و آفت کش‌ها هم بسیار مهم است. از طرف دیگر، استفاده از سیستم زهکشی برای جمع آوری آب‌های سطحی مهم میباشد.همچنین استفاده دوباره از آن آب‌ها در سیستم آبیاری باید به نحوی باشد که موجب هدر رفت آب نشود.

سوالات متداول

روف گاردن را چگونه عایق بندی کنیم ؟

برای عایق بندی روف گاردن می‌توانید از ورقهای پلاستیک مخصوص عایق بندی استفاده کنید . همچنین استفاده از ایزوگام نیز می تواند گاهی اوقات برای عایق بندی روف گاردن تأثیرگذار باشد . اما پیشنهاد می‌کنیم انجام این کار را حتماً به افراد متخصص واگذار کنید . به جهت اینکه اگر عایق بندی روف گاردن به صورت اصولی صورت نگیرد می‌تواند در آینده مشکلات زیادی برای شما به وجود آورد .

 

چه نوع گیاهانی را می توانیم در روف گاردن قرار دهیم ؟

به دلیل اینکه روف گاردن یک محیط باز می باشد شما می توانید به راحتی انواع مختلف گیاهان را در این فضا قرار دهید . البته برای کاشت گیاهان مختلف در روز گاردن باید به این موضوع توجه داشته باشید که در برابر شرایط جوی مختلف مقاوم باشند . همچنین گاهی اوقات می توانید در پشت بام سبز خود از درختان کوچک نیز استفاده کنید . هر چند که این موضوع وابسته به شرایط روف گاردن شما می باشد .

 

بهترین مبلمان ویلایی برای روف گاردن کدام است ؟

برای انتخاب مبلمان ویلایی مناسب برای روف گاردن ابتدا باید فضای روزگار دانش ما به درستی مشخص شود . همچنین باید مشخص کنید که در نظر دارید مبلمان ویلایی را در کدام قسمت از پشت بام سبز و خود قرار دهید . سپس با توجه به نوع دکوراسیون و چیدمان محیط و همچنین ابعاد فضایی که در اختیار دارید اقدام به خرید مبلمان ویلایی نمایید . همچنین می توانید از مشاوره فروشندگان نیز در این مورد استفاده کنید .

 

بهترین باربیکیو برای روف گاردن کدام است ؟

زمانی که می خواهید نسبت به خرید باربیکیو برای روف گاردن اقدام کنید . سعی کنید تا جای ممکن باربیکیو شما به صورت سایبان دار باشد . البته گاهی اوقات مکانی که در آن قرار می گیرد به صورت مسقف می باشد . که در این صورت نیازی به سایبان دار بودن باربیکیو . همچنین به دلیل اینکه احتمال وزش بادهای نسبتا شدید در روف گاردن وجود دارد . طراحی باربیکیو باید به گونه ای باشد که به هنگام وزش باد شدید مشکلی برای شما به وجود نیاید .

جمع بندی

با گسترش شهر نشینی و افزایش آلودگی هوا.باغ پشت بام ها از گزینه‌هایی است که می‌توان به دور از دغدغه‌های روزمره شهری، در فضای پاکیزه و طبیعی باغ پشت بام به استراحت پرداخت.

باید بدانید که روف گاردن‌ها تنها در ساختمان‌های لوکس به کار نمی‌روند.بلکه می توان از آن‌ها در ساختمان‌هایی که طرفیت و استانداردهای لازم را دارند، هم به کار برد تا بتوان یک فضای سبز دلنشین را ایجاد کرد.

ویلاسازه جدیدا محصولات زیادی در دست تولید دارد تا لذت دو چندانی برای استراحت  برای هم میهنان عزیز فراهم کند یکی از محصولات جدید ویلاسازه بخاری تابشی فضای باز میباشد که در نوع خود بینظیر است. ویلاسازه تولید کننده و فروش عمده تاب ریلکسی در ایران.

ویلاسازه علاوه بر این محصولات محصولات دیگری همچون،تاب ویلایی،تاب ریلکسی،هیتر فضای باز،آتشدان،صندلی راک،تخت کنار استخری،باربیکیو ،فوتبال دستی ،استند گل،سایه بان چتری و …. نیز تولید میکند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. جهت عضویت در پیج اینستاگرام مبلمان فضای باز ویلا سازه روی لینک کلیک کنید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “روف گاردن چیست و چه مزایایی دارد

  1. آی تی گفت:

    میشه هزینه را هم اعلام کنید؟

  2. بازتاب: بهترین گیاهان آپارتمانی - فروشگاه اینترنتی ویلاسازه
  3. بازتاب: 15 Roof Garden Taman di Atas Rumah yang Cantik & Nyaman- Pashouses
  4. azari_kiz گفت:

    روف گاردن یا بام سبز، فضایی است که در ساختمان ( پشت بام ها و یا تراس ها) ایجاد می شود و به بهبود فضای سبز از دست رفته شهری کمک می کند.
    روف گاردن به خلق فضای سبز زیبا و آرامش بخش در ساختمان کمک می کند تا از این طریق طبیعت را در زندگی دخیل کنیم.
    کاهش جذب حرارت ساختمان
    عایق صوتی
    افزایش عمر بام
    کاهش اثرات گرمایی
    ایجاد یک فضای سبز در ساختمان
    زیبای سازی نمای شهر

دیدگاهتان را بنویسید