وبلاگ ویلاسازه

تاریخچه بخاری هیزمی

 بخاری هیزمی

تاریخچه بخاری هیزمی به سالیان بسیار دور برمیگردد .بخاری هیزمی با کیفیت از زمان قدیم تا به حال وسیله ای است که مردم برای گرم کردن محیط خانه از آن استفاده می کنند. اما در مورد تاریخچه بخاری هیزمی باید ذکر کنیم که اولین بخاری است که در قرن ۱۵ میلادی تولید شده است. لذا این نوع از بخاری ها در کوتاه‌ ترین زمان ممکن اقدام به گرم کردن محیط داخلی خانه می کردند. در حقیقت این سیستم گرمایشی در زمان های قدیم دارای دودکشی از جنس چدن و یا آهن و بدنه ی فلزی بود. به همین جهت برای گرم کردن غذا هم از آن استفاده می کردند.

بخاری هیزمی همچنان یکی از محبوب ترین لوازم گرمایشی به شمار می رود .

بخاری ویلا چوبیبخاری باغی سنتیبخاری سنتیبخاری باغیبخاری ویلابخاری هیزمیتاریخچه بخاری هیزمی

این گونه از بخاری ها جزو وسایل نوستالژیک به حساب می آیند و در زمان‌ های قدیم جزو پر مصرف ترین سیستم گرمایشی در بین مردم بوده است. البته هنوز در بخشی از مناطق ایران به علت این که گاز و برق در آن مناطق وجود ندارد، از بخاری های هیزمی استفاده می کنند. در زمان های قدیم از زغال سنگ هم به عنوان سوخت استفاده می‌ کردند. به علاوه بخاری هیزمی که در زمان قدیم استفاده می کردند، در سقف ها تعبیه می شد و از بخاری هیزمی به خصوص در قرون وسطی به صورت گسترده استفاده می‌ شد. در زمان های قدیم برای تولید بخاری هیزمی از فلز چدن استفاده می کردند، زیرا چدن در مقابل دیگر فلزات مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارد.

برخی از این محصولات را می توان به عنوان بخاری فضای باز استفاده کرد .

نکته های اساسی در استفاده از بخاری هیزمی

در استفاده از بخاری هیزمی با کیفیت باید به یک سری از نکات توجه ویژه داشته باشید. مثلاً از آن جایی که بخاری هیزمی دود زیادی می دهد، حتما باید دارای یک دودکش استاندارد باشد. زیرا اگر دودکش شما استاندارد نباشد، ممکن است عملکرد مناسبی نداشته باشد و باعث پخش کردن دود در محیط سر بسته شود. لذا باید برای دودکش بخاری هیزمی یک کلاهک مناسب تهیه کنید تا از مسدود شدن دودکش جلوگیری کنید. علاوه بر این باید بیان کنیم که از آنجایی که بدنه بخاری هیزمی از جنس فلز است، ممکن است هنگامی که بخاری روشن است، بسیار داغ شود. به همین علت از نزدیک شدن به بخاری هیزمی خودداری کنید.

آتشدان نیز نوعی بخاری هیزمی است . که برای فضای بیرونی طراحی شده است .

 

توجه به نکات ایمنی به هنگام روشن کردن بخاری هیزمی

 

علاوه بر این برای روشن کردن بخاری هیزمی از مواد نفتی و نفت استفاده نکنید. همچنین در چیدن هیزم ها باید دقت کنید. مثلاً برای چیدن هیزم در بخاری ابتدا باید چوب های خیس و تر و نازک را به صورت مخروطی بچینید و سپس دیگر چوب ها را بر روی هم بگذارید. البته باید توجه کنید که هیزم باید در قسمت انتهایی بخاری قرار گرفته شود، زیرا اگر در ابتدای بخاری قرار بگیرد باعث شکستن شیشه بخاری می شود. علاوه بر این باید توجه کنید که اگر شما برای اولین بار بخاری هیزمی خریداری کرده اید، در ابتدا باید حتماً بخاری را در فضای باز روشن کنید تا دودی که از مواد رنگی و فلز ناشی می شود در فضای باز از بین رود. در استفاده از بخاری هیزمی با کیفیت حتماً به نکاتی که بیان کردیم توجه کنید.

گاهی اوقات با داشتن یک بخاری هیزمی دیگر نیازی به خرید باربیکیو ندارید .

تاریخچه بخاری هیزمی و مزایای و معایب بخاری هیزمی


یکی از مزایای بخاری هیزمی با کیفیت، قیمت ارزان آن است. این گونه از محصولات به علت این که به گاز و یا به برق متصل نیستند، هزینه کمتری دارند. علاوه بر این به علت این که با استفاده از هیزم کار می‌ کنند، قیمت مقرون به صرفه تری نسب به دیگر سیستم گرمایشی دارند‌. زیرا مصرف کنندگان دیگر هیچ هزینه ای بابت سوخت پرداخت نمی کنند. در حالی که اگر سیستم گرمایشی متصل به گاز و یا متصل به برق باشد، باید هزینه زیادی برای پرداخت قبض گاز و برق داد. در واقع بخاری هیزمی برای آن دسته از افرادی که در طبیعت زندگی می‌ کنند و می‌ توانند به صورت رایگان هیزم تهیه کنند، یک سیستم فوق‌ العاده مقرون به صرفه و مناسب به حساب می آید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله کاربرد انواع بخاری را مطالعه نمایید .

تاریخچه بخاری هیزمی و ایجاد حس نوسالژیک

به اضافه از دیگر مزایای بخاری هیزمی می توانیم به زیبایی ظاهری و به حس نوستالژیک آن اشاره کنیم. در واقع این گونه از بخاری ها به علت این که یادآور دوران قدیم هستند، برای بعضی از افراد ایجاد کننده یک حساب فوق‌العاده است. اما از معایب آن می توانیم به دائمی نبودن سوخت بخاری هیزمی اشاره کنیم. زیرا ممکن است برای بسیاری از افراد تهیه هیزم سخت باشد. به همین علت آن دسته از افرادی که از بخاری هیزمی استفاده می کنند حتماً باید مقداری هیزم ذخیره داشته باشند و مدام آن را شارژ کنند. علاوه بر این زمانی که هیزم می‌ سوزد، گازهایی تولید می‌ کند که ممکن است برای بعضی از افراد آزار دهنده باشد. به خصوص زمانی که بخاری هیزمی در محیط های کوچک استفاده شود.

مطلب مربوط به فواید آتش اطلاعات زیادی در مورد آتش در اختیار شما قرار می دهد .

دلایل دود کردن بخاری هیزمی

بسیاری از افراد هنگامی که از بخاری هیزمی با کیفیت استفاده می کنند متوجه دود دادن بخاری هیزمی می شوند. بخاری هیزمی مانند دیگر تجهیزات گرمایشی در هنگام سوختن دود می دهد. اما یکی از دلایل دود دادن بخاری هیزمی سوختن هیزم است. زمانی که هیزم می‌ سوزد دود از خود منتشر می‌ کند. اگر این دود در فضای بسته جمع شود بسیار خطرناک است. به همین علت حتماً چند بار دودکش آن را بررسی کنید. علاوه بر این باید بیان کنیم که بخاری هیزمی به علت این که حرارت بسیار بالایی دارد ممکن است دود بسیار زیادی از خود منتشر کند. به همین علت به این موضوع باید توجه کنید و حتما نکات ایمنی را رعایت کنید.

بخاری هیزمی امروزه یکی از اجزای اصلی مبلمان ویلایی به شمار می رود .

مکان مناسب برای قرار دادن بخاری هیزمی

دود بخاری هیزمی بسیار خطرناک است. زیرا ممکن است باعث خسارت‌ های جانی شود. به همین علت حتماً باید بخاری هیزمی را در مکانی قرار دهید که امکان افتادن هیچ اشیایی بر روی آن وجود نداشته باشد. به علاوه هر قدر که هیزم استفاده شده در بخاری هیزمی خیس تر باشد، میزان دودی که از بخاری هیزمی منتشر می شود بیشتر است. البته باید توجه کنید که هنگامی که متوجه شدید بخاری هیزمی شما دود می دهد و دود در خانه پخش شده است، در این صورت حتما باید دودکش را بررسی کنید‌ زیرا ممکن است دودکش استاندارد نباشد و دود را در خانه پخش کند.

شما می توانید مقاله مربوط به تنوع و کاربرد انواع هیزم را از طریق این لینک مطالعه نمایید .

نکات ایمنی نصب بخاری هیزمی

در هنگام نصب بخاری هیزمی حتماً باید به یک سری از نکات توجه کنید. اولین نکته برای نصب بخاری هیزمی با کیفیت، انتخاب محل مناسب است. از آنجایی که بخاری هیزمی زمانی که روشن است، بدنه ی آن بسیار داغ می شود، بخاری هیزمی باید در قسمتی از خانه قرار بگیرد که تردد در آنجا کم باشد. در واقع اگر شما در خانه حیوان خانگی و یا کودک دارید، حتماً باید بخاری هیزمی را در دورترین نقطه ممکن قرار دهید تا امکان دسترسی حیوان خانگی و یا کودک تان به بخاری هیزمی مقدور نباشد. علاوه بر این در هنگام نصب بخاری هیزمی حتماً باید یک دودکش استاندارد تهیه کنید. دودکش شما باید به گونه ای باشد که به هیچ عنوان بعد از مدتی سوراخ نشود.

تاریخچه بخاری هیزمی و لزوم چک کردن دوکش بخاری

علاوه بر این باید توجه کنید که دودکش شما به هیچ عنوان مسدود نباشد. همچنین باید برای دودکش خود یک کلاهک مناسب خریداری کنید تا ورود هیچ جسم خارجی به آن امکان پذیر نباشد. همواره باید سعی کنید بعد از اتصال لوله هواکش آن را مدام بررسی کنید‌. زیرا ممکن است اتصال به خوبی انجام نشده باشد. علاوه بر این بخاری هیزمی را باید در نقطه ای قرار دهید تا هیچ جسم قابل اشتعالی در آن قسمت وجود نداشته باشد. مثلاً به هیچ عنوان مواد نفتی و مواد آتش زا مانند کبریت و حتی محصولاتی از جنس پلاستیک و پارچه که قابل اشتعال هستند در کنار بخاری هیزمی تان نباید قرار بگیرد. البته باید توجه کنید که بخاری هیزمی به هیچ عنوان نباید در محیط های کوچک استفاده شود.

مقایسه خرید بخاری هیزمی و چدنی


بخاری های چدنی امروزه با نام شومینه های چدنی معروف هستند. این گونه از تجهیزات گرمایشی از گذشته تا به حال در مدل های متفاوتی تولید شده اند. شومینه های چدنی دارای پایه های پاسنگی استاندارد هستند. البته پایه شومینه از جنس فلز هم تولید می شود. در واقع باید بیان کنیم که پایه های این محصولات نقش بسیار زیادی در زیبایی آن دارند. به علاوه در مورد فریم شومینه چدنی باید بیان کنیم که این گونه از محصولات با فریم هایی از جنس چوب و سنگ تولید می‌ شوند. سنگ هایی که برای فریم شومینه استفاده می شود، از جنس سنگ مرمر و چوب آن هم از جنس چوب بلوط است. زیرا دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارد.

تاریخچه بخاری هیزمی و تاثیر آن در زیبایی محیط

این گونه از محصولات باعث زیبای دکوراسیون خانه می شوند و با توجه به سبک کلاسیک تولید شده اند. به همین علت افراد می توانند برای زیبای دکوراسیون خانه خود از این محصولات منحصر بفرد استفاده کنند. شومینه های چدنی دارای امکان تنظیم شدت روشنایی آتش و امکان پخش صدای سوختن هیزم هستند. علاوه بر این دارای کنترل از راه دور اند و می توانید حرارت آن را تا ۲۰۰۰ وات تنظیم کنید. اما در مورد بخاری هیزمی با کیفیت باید بگوییم که این گونه از محصولات قابل حمل هستند و زیبایی ظاهری بسیار بالایی دارند. علاوه بر این قیمت آنها مناسب است و در مدل های متنوع طراحی شده اند و پایداری بسیار بالایی دارند. به علاوه نصب آنها بسیار آسان است.

مطالب مرتبط با این موضوع :

تاریخچه بخاری برقی

انواع مختلف منقل

تغییراتی در دکور خانه برای زمستانی دلچسب

تماس با ما :

شماره تماس : 09142244372

آدرس سایت : www.villasaze.ir

« ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. جهت عضویت در پیج اینستاگرام مبلمان فضای باز ویلا سازه روی لینک کلیک کنید. »

 

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “تاریخچه بخاری هیزمی

  1. ساحل گفت:

    تاریخچه ی بخاری هیزمی مربوط به سالهای بسیار زیاد است که پدران وجد ما از اونها استفاده میکردند ولی الان علاوه بر جنبه ی تزئینی میتوان در فضاهای باز ویا داخل ویلا از اونها استفاده کردواز گرمای لذت بخشی که دارند استفاده نمود ،این بخاری ها بسیار کاربردی هستند ومیتوانیم غذای مورد نظر رو روی این بخاری ها بپذیم

  2. azari_kiz گفت:

    تاریخچه اولین بخاری ها به قرن پانزده میلادی بازمی‌گردد. البته در آن زمان بخاری ها به شکل امروزی نبودند و درون سقف تعبیه می‌شدند. اگر نگاهی به فیلم هایی با مضمون قرون وسطی بیاندازید، خواهید دید که مردمان آن زمان با استفاده از هیزم سوخت مورد نیاز خود را تامین و به درون شومینه های دیواری می‌انداختند. البته، استفاده از دودکش در آن زمان امری رایج محسوب می‌شد و سازندگان شومینه ها توجه زیادی به دودکش و مسیر انتقال دود می‌کردند. امری که در زمان حال نیز به آن توجه ویژه‌ای می‌شود. جنس دودکش بخاری های آن زمان از آهن و چدن بود. دلیل این امر هم ارزان بودن چودن نسبت به فلزات دیگر و مقاوم بودن آن در برابر حرارت بود.

دیدگاهتان را بنویسید