وبلاگ ویلاسازه

آشنایی با پرگولا و کاربرد آن

آشنایی با پرگولا و کاربرد آن

 

همه ی ما از نشستن در فضای باز و هوای آزاد در کنار دوستان و خانواده و حتی به تنهایی لذت می بریم اما علاوه بر دل مشغولی های روزمره تابش آفتاب شدید، نم نم باران و غیره از عواملی هستند که خیلی از اوقات مانع گذراندن وقت در طبیعت و محیط باز می شوند.

پرگولا و آلاچیق ها از آن دست از جمله مبلمان شهری هستند که برای رفع همین مشکلات طراحی و ساخته شدند. سازه هایی که می توانند لذت همنشینی با دوستان یا نشستن در هوای آزاد را حتی در زمانی که آفتاب شدید تر از همیشه می تابد برای ما فراهم کند. انواع مختلفی از این محصولات در ویلا سازه تولید می شود .

 

پرگولا چیست؟

 

پرگولا سازه ای است که به عنوان سایبان در فضای باز در محوطه یازی خانه ها، باغ، ویلا، مجتمع ها، روف گاردن ها و غیرع مورد استفاده قرار می گیرد، اگر چه برخی از افراد به اشتباه پرگولا و آلاچیق را یکسان می دانند اما در حقیقت این دو با وجود آن که از یک خانواده هستند و در ورودی، مسیر عبور یا جایی برای نشستن استفاده میشن اما تفاوت هایی نیز با یک دیگر دارند.

 

تفاوت های پرگولا با دیگر سازه ها:

 

پرگولا سازه ای است که اغلب از جنس چوب ساخته می شود و از مهم ترین ویژگی های آن داشتن سقفی مشبک را می توان دانست که نیم سایه ایجاد می کند در صورتی که آلاچیق ها دارای سقف پوشیده ای هستند که استفاده از آن در فصل های مختلف را امکان پذیر می کند، پرگولا اغلب به صورت چهار ضلعی و با استفاده از چهار ستوون در گوشه های آن ساخته می شود که این ستون ها گاهی از جنس سنگ هستند و تذرکیب جذابیی در کنار چوب و ساختار کف و سقف آن ایجاد می کنند.

یکی دیگر از سازه هایی که با پرگولا آن را اشتباه می گیرند طاق بست است، در حالی که طاق بست ها در فضا های عمومی مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا از جنس فلز روکش دار یا پلیمر های وینیل هستند و اصللا به عنوان ورودی استفاده نمی شوند و هیچ گونه تزئینی ندارند در حالی که پرگولا ها علاوه بر استفاده به عنوان ورودی و از جنس چوب بودن، تزئینات زیبایی نیز دارند؛ از تفاوت های پرگولا و گزبو نیز می توان به این نکته اشاره کرد که گزبو ها که در ایران با نام بهار خواب نیز شناخته می شوند، سازه ای مستقل و مسقفی هستند که دور تا دور آن ها بازه.

 

پرگولا چه کاربرد هایی دارد؟

 

یک) پرگولا به عنوان مسیری زیبا:

از پرگولا می توان برای شاخص کردن و افزایش جذابیت یک مسیر مشخص استفاده کرد، برای تزئین و افزایش زیبایی پرگولا نیز می توان از گیاهان رونده استفاده کرد. عبور از مسیری که با پرگولا تزئین شده و شما را به یک مسیر مشخص هدایت می کند نه تنها می تواند بسیار هیجان انگیز باشد بلکه می تواند یک تجربه ی دوست داشتنی نیز باشد.

دو) سایه ی دلچسب در روز های آفتابی با پرگولا:

پرگولا، یکی از سازه هایی است که برای ایجاد سایه در محوطه و حیاط از آن می توان استفاده کرد، پرگولا ها می توانند با سقف یا بدون سقف باشند که با توجه به کاربرد پرگولا و میزان استفاده ی شما از آن می توانید برای پرگولا سقف در نظر بگیرید یا نگیرید. سقف پرگولا را می توان با توجه به سلیقه و خواسته ی شما شفاف یا کاملا پوشیده ساخت، که در این صورت شباهت بیشتری به آلاچیق پیدا خواهد کرد.

سه) پرگولا به عنوان تکیه گاهی برای گیاهان رونده:

گیاهان رونده یکی از انوع گیاهان فضای سبز هستند که از زیبایی زیادی برخوردار است و در محوطه سازی ها می توان از آن ها استفاده کرد. یکی از ایده هایی که با استفاده از گیاهان رونده و برای زیبا تر کردن فضای محوئطه می توان از آن استفاده کرد، کاشت گیاه در نزدیکی پرگولا و هدایت گیاه بر روی آن است.

شما می توانید با توجه به این که تصمیم گرفتید سقف پرگولا کاملا پوشیده باشد و یا حالت نیمه سایه و نیمه پوشیده داشته باشد، از گیاهان مناسب استفاده کنید.

چهار) استفاده به عنوان فضایی برای برگذاری مهمانی های متفاوت:

در پرگولا ها اغلب صندلی، سکو یا فضایی برای نشستن وجود دارد به همین علت یکی از کاربرد های مهم و دوست داشتنی پرگولا را می توان فضایی برای نشستن و دورهمی های خانوادگی و دوستانه  دانست.

اگر به مهمانی در فضای باز علاقه مند هستید، می توانید از پرگولا ها به عنوان فضایی برای برگذاری مهمانی استفاده کنید، با وجود یک پرگولا، به دلیل ایجاد سایه، امکان نشستن در فضای باز در فصل تابستان نیز برای شما فراهم می شود.

پنج) طراحی یک تراس زیبا با استفاده از پرگولا:

یکی از کاربرد های پرگولا ها، ایجاد یک سقف مشبک در تراس منزل است. در طراحی و چیدمان تراس منزل می توان از پرگولا برای ایجاد یک فضای دنج استفاده کرد. با وجود پرگولا در تراس می توانید اطراف آن را با چیدن گیاهان مختلف به خصوص گیاهان رونده زیبا کنید و علاوه بر آن صاحب یک تراس سر سبز نیز بشوید.

 

پرگولا چند نوع دارد؟

 

پرگولای سقف باز:

پرگولا های سقف باز دارای ظاهر مدرنی هستند و به افزایش ارتباط با محیط کمک می کند اما حریم خصوصی را کاهش می دهد و جریان هوای بیشتری را درون این سازه وجود دارد.

پرگولای شیروانی:

در این نوع از پرگولا سازه دارای سقفی زاویه دار و شیب دار برای هدایت آب باران است و سازه نمایی سنتی و کلاسیک دارد.

پرگولای بادبانی:

این نوع از پرگولا سقفی شبیه به بادبان قایق دارد که قابلیت جمع کردن دارد و ظاهری مدرن و بسیار زیبا برای سازه ایجاد می کند البته هنگام ساخت این نوع از سایبان باید توجه داشت که پارچه ای که از آن استفاده می شود مقاومت لازم در برابر نور خورشید و باران را داشته باشد.

پرگولای خورشیدی:

به آن دست از سایبان هایی گفته می شود که دارای سقف خورشیدی هستند و سقف های خورشیدی آن ها قابلیت جذب نور خورشید را دارند، برای ساخت این دست از پرگولا ها می توان از ترکیب سبک مدرن و کلاسیک نیز در صورت تمایل استفاده کرد.

ویلا سازه

ویلا سازه یکی از تولیدی های فعال در زمینه تجهیزات ویلایی و فضای باز می باشد . که محصولات خود را به صورت مستقیم به مشتریان عرضه می کند .

محصولات این تولیدی شامل: مبلمان ویلایی ، تاب ویلایی ، تاب ریلکسی ، انواع استند گل ، سایبان چتری و سایر محصولات فضای باز می باشد .

علاوه بر این ویلا سازه انواع تجهیزات گرمایشی مانند بخاری فضای باز ، آتشدان ، هیتر قارچی و همچنین محصولات سرمایشی مانند پنکه مه پاش را نیز ارایه می کند .

از دیگر محصولات این تولیدی می توان به انواع باربیکیو و کباب پز ، منقل مسافرتی ، چادر مسافرتی ، صندلی راک ، میز عسلی و محصولاتی از این دست اشاره کرد .

 

شماره تماس : 09142244372

ما را در شبکه های مجازی با نام ویلا سازه دنبال کنید .

جهت عضویت در پیج اینستاگرام ویلا سازه روی این لینک کلیک کنید .

 

 

بازگشت به لیست

1 نظر در “آشنایی با پرگولا و کاربرد آن

  1. azari_kiz گفت:

    پرگولا به معنای طاق و یا سازه ای بدون سقف یا مسقف است. پرگولاها به طور کلی دارای دو بخش سقف مشبک و ستون های پایه می باشد. سقف های مشبک مهم ترین شاخصه پرگولا است که نیم سایه ای مطبوع را ایجاد می نماید. البته سقف پرگولا می تواند کاملا باز یا پوشیده ساخته شود. هرچند اغلب به صورت باز و شبکه ای است. از پرگولا می توان در محیط های باز و به منظور محوطه سازی استفاده کرد. زیرا نه تنها به زیباسازی فضا کمک می کند بلکه کاربردهایی نیز دارد. از جمله ایجاد یک فضای دورهمی زیبا در خانه. در حال حاضر از سازه های مختلفی چون آلاچیق، گزبو، سایبان و … برای محوطه سازی استفاده می شود. ولی پرگولا متفاوت از این ها بوده و ویژگی های خاص خودش را دارد.
    یکی از کاربردهای پرگولا، شاخص کردن و جذاب کردن یک مسیر مشخص است. اگر قصد دارید تا مسیری زیبا در ورودی ساختمان خود داشته باشید، استفاده از پرگولا توصیه می شود. برای زیباتر شدن جلوه آن نیز می توان از گیاهان رونده ای استفاده کرد که روی پرگولا را بپوشانند. همچنین می توان آن را با صفحه های مشبک فلزی و چوبی تزئین نمود.

دیدگاهتان را بنویسید