آتشدان و بخاری هیزمی, وبلاگ ویلاسازه

آیا آتشدان بخرم؟

آتشدان یک وسیله‌ی نگهداری و حفظ آتش است که برای استفاده در فضای باز

آیا آتشدان بخرم؟

در فصول سرد سال جمع شدن دور آتش یکی از لذت بخش‌ترین کارها می‌باشد. معمولاً در فضاهای باز مانند باغ و ویلا  افراد از آتشدان‌های مختلف برای روشن کردن آتش و دور همی استفاده می‌کنند. امروزه استفاده از آتشدان در مکان‌های مختلف باعث مدرن و لاکچری به نظر آمدن فضا می‌شود. ایرانی‌ها از جمله مردمانی هستند که سابقه‌ی طولانی مدت در استفاده از آتشدان داشته و آتشدان‌ها در ایران تاریخچه‌ی زیبا و شنیدنی دارند.

استفاده از آتشدان در فضای خانه‌ها، لذت دورهمی‌های خانوادگی را دو چندان می‌کند. استفاده از آتشدان فقط به باغ و ویلا محدود نشده، بلکه از آن در خانه‌های حیاط دار و آپارتمان‌های دارای بالکن و یا هر جای دیگری که مناسب می‌باشد، می‌توان استفاده کرد. آتشدان‌ها دارای انواع مختلفی دارند که شما می‌توانید بنا بر محل استفاده‌ی خود هر کدام را که برایتان مناسب است، انتخاب و خریداری کنید.مجموعه ویلاسازه با تولید انواع آتشدان بهترین وسیله گرمایش محافل خانوادگی در فصل زمستان میباشد . در ادامه به بررسی کلی آتشدان می‌پردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر  راجب قیمت ومشخصات محصولات با همکاران ما در این مجموعه تماس بگیرید: 09142244372

آتشدان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گرما بخشیدن به دورهمی های خانوادگی و دوستانه

بالاترین کیفیت و ماندگاری دائمی با میز آتشدان گازی وهیزمی ویلاسازه

https://villasaze.ir/%d8%a8%d8%ae%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%87%db%8c%d8%b2%d9%85%db%8c/

آتشدان چیست؟

آتشدان در لغت به معنای ظرف حمل آتش می‌باشد. آتشدان‌ها از گذشته و ما قبل تاریخ وجود داشته و افراد همواره در مکان‌های مختلف از آنها استفاده می‌کردند. در حالت کلی امروزه آتشدان به ظرفی گفته می‌شود که می‌توان در آن آتش روشن کرد. آتشدان‌ها در گذشته نسبت به امروز کاربردهای فراوانی داشته‌اند اما امروزه نیز اغلب برای منبع گرما و تزیین کارایی دارند.

تاریخچه‌ی آتشدان

در گذشته‌های دور آتشدان‌ها برای توسعه و ادامه دادن تمدن قبیله‌ها مهم و حیاتی بودند. هنگامی که انسان یاد گرفت که چگونه آتش را کنترل و مهار کند، توانست یک ابزار ارزشمند نیز برای پخت پز مواد غذایی داشته باشد. در ابتدا انسان‌ها نیاز به آتش سوزی‌های طبیعی مانند اعتصاب صاعقه و یا دیگر موارد طبیعی نیاز داشتند تا بتوانند برای روشن کردن آتش، شعله‌ای فراهم کنند. از آنجایی که آتش سوزی‌های طبیعی همواره وجود نداشته و رواج نبودند، انسان‌ها به تدریج آموختند که چگونه با استفاده از اصابت دو سنگ به یکدیگر شعله‌ی آتش ایجاد کنند.

از آنجایی که ایجاد پی درپی آتش وقت گیر بوده و در بسیاری از موارد امکان پذیر نبود، انسان‌ها شروع به استفاده از ظروف سفالی و یا گلدان‌های آتش کردند که با استفاده از آن‌ها می‌توانستند با مقدار کمی سوخت، به طور نامحدود آتش را روشن نگه‌دارند.  سپس به مرور زمان از آتشدان‌ها برای ایجاد آتش‌های بزرگتر، برای اردوگاه‌های خود استفاده کردند. هنگامی که افراد عشایر سعی بر استفاده از آتشدان‌های اولیه داشتند، مردم نیمه عشایر به مرور زمان آتشدان‌های پیشرفته‌ای را ساختند که با آن می‌توانستند زندگی خود را بگذرانند.

آتشدان‌های قدیمی

همانطور که گفتیم آتشدان‌ها جزو وسیله‌هایی هستند که تاریخچه‌ی بسیار قدیمی داشته و انسان‌های اولیه با استفاده از آن توانستند به زندگی روزمره خود ادامه دهند. اما امروزه آتشدان‌ها دیگر کاربردهای قدیمی را نداشته و بیشتر جنبه تزیینی دارند. کاربردهای مهم آتشدان‌ها در گذشته عبارتند از:

جنگ

در دوره‌های کلاسیک و قرون وسطا از گلدان‌های سفالی کوچک پر از آتش، به عنوان سلاح‌های حرارتی اولیه در جنگ‌ها استفاده می‌شد. آتشدان‌ها ابتدا از خشت و سپس از چدن که به لاشه نیز معروف بود، ساخته می‌شدند. از طرفی آتشدان‌ها می‌توانستند خسارت‌های زیادی به شهرهای محاصره شده با ساخت و سازهای چوبی وارد کنند. دو مورد از جنگ‌هایی که از در آن‌ها از آتشدان‌ها استفاده شده‌است عبارتند از:

  • در محاصره پترا از ۵۵۰ تا ۵۵۱ ساسانی‌ها از گلدان‌های آتش که حاوی گوگرد نیز بودند، استفاده می‌کردند. این آتشدان‌ها به عنوان سلاح شیمیایی اولیه کاربرد داشتند.
  • در اواسط قرن هفدهم آتشدان‌ها عمدتاً توسط پوسته‌های پر از مواد منفجره جایگزین شده بودند. که این‌ها را نیز می‌توان به عنوان نوعی آتشدان در نظر گرفت.
  • آتشدان باغی به همراه ست مبلمان چدنی توایدی از ویلاسازه

    آتشدان های ویلاسازه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گرما بخشیدن به دورهمی های خانوادگی و دوستانه

داغ چینی

در گذشته آتشدان‌ها به گلدان‌های آتش معروف بودند. گلدان داغ یا هوگو یک غذای سنتی چینی می‌باشد که در آن هو به معنای آتش و گو به معنای گلدان می‌باشد. گلدان چینی از یک گلدان فلزی مانند قابلمه، در مرکز میز ناهارخوری تشکیل شده است. در حالی که این گلدان در وسط میز ناهارخوری قرار دارد، مواد غذایی داخل آن ریخته شده و پخته می‌شوند. به این نوع غذاها قایق بخار نیز گفته شده و در کشورهای غربی نیز از این روش پخت غذا استفاده می‌شد.

آشپزی

گلدان آتش و یا همان آتشدان، احتمالاً بعد از مدت‌ها که مردم ارزش پخت و پز در آتش را کشف کردند اختراع و ساخته شد. زمانی که ظروف ضد حریق مانند گلدان‌های آهنی در دست مردم قرار گرفت، طرح‌های جدیدی از آتش دان‌ها ساخته شدند که به عنوان اجاق پخت و پز مورد استفاده قرار گرفتند. با گذشت زمان این اجاق‌ها نیز تغییر پیدا کرده و تبدیل به وسیله‌ای شدند که هم برای پخت و پز، و هم برای گرم کردن محیط مورد استفاده قرار گرفتند.

مراسم‌های مذهبی

به عقیده‌ی افراد قدیمی یک عنصر رمز و راز در آتش وجود دارد که در بعضی مواقع، منجر به پرستش آتش میشود. گلدان‌های آتش در طول هزاران سال در مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

کاربردهای آتشدان در عصر جدید

همانطور که گفتیم امروزه آتشدان‌ها دیگر کاربردهای مهم و حیاتی گذشته را نداشته و بیشتر جنبه‌ی تزئینی دارند. افراد با توجه به سلیقه و فضای اطراف خود، از انواع مختلف آتشدان‌ها و در مصارف مختلف استفاده می کنند. چند مورد از مهم‌ترین کاربردهای آتشدان‌های امروزی عبارت است از:

منبع گرما

استفاده از آتشدان‌ها اغلب در فصل‌های پاییز و زمستان که هوا سرد است رایج می‌باشد. افراد در فضاهای مختلف، برای دورهمی‌های خود و یا گرم کردن فضا از آتشدان استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌های مهم آن‌ها، این است که با سوخت کم می‌توانند مدت زمان طولانی روشن مانده و گرما تولید کنند به همین دلیل اغلب در فضاهای باز به عنوان منبع گرما مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آتشدان باغی ویلاسازه در طرح های متنوع

اتشدان ویلاسازه یک وسیله‌ برای نگهداری و حفظ آتش است قابل استفاده در فضای باز

آشپزی

برخی افراد از آتشدان‌های خاصی که مناسب پخت و پز می‌باشند، برای آشپزی استفاده می‌کنند. باربیکو نوعی آتشدان می‌باشد که اغلب در فضاهای باز و به ویژه در باغ‌ها، برای آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده به عنوان تزیین و دکوری

در ایران برخی از رستوران‌ها و یا مکان‌های تاریخی وجود دارند که در آن‌ها برای به یادآوردن گذشته از آتشدان استفاده می‌شود. در این نوع مکان‌ها، آتشدان جنبه‌ی تزیینی و دکوری داشته و هیچ گونه کاربرد دیگری ندارد.

مقالات مرتبط :

انتخاب بهترین نوع آتشدان

چند تا از بهترین آتشدانهای بازار

آموزش ساخت آتشدان

فواید آتشدان  فلزی

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید