وبلاگ ویلاسازه

آموزش پخت کباب بناب

کباب بناب

پیش تر آموزش پخت کباب کوبیده و کباب برگ را اموزش دادیم امروز میخواهیم به شما روش پخت یک نوع کباب بسیار خوشمزه رو اموزش بدیم.
یکی از کباب های خوشمزه و پرطرفدار در ایران کباب‌ بناب می‌باشد . اصالت این کباب متعلق به استان آذربایجان شرقی و شهر بناب می باشد . ابعاد بزرگ این کباب از ویژگی های بارز آن می باشد ، ابعاد این کباب معمولاً بین ۶۰ الی ۷۰ سانتیمتر می باشد . اما برخی آشپزها آن را در ابعاد بزرگتری در حدود یک متر تهیه می‌کنند .
کباب بناب به لحاظ طعم و شکل ظاهری شباهت زیادی به کباب کوبیده دارد . اما مراحل آماده سازی و پخت آن ها کمی با هم فرق می‌کند . شاید بتوان گفت که سخت ترین مرحله در تهیه کباب بناب مرحله سیخ زدن می باشد . به دلیل ابعاد بزرگ این کباب ، سیخ زدن آن بسیار دشوار و نیاز به تخصص زیادی دارد .برای مطالعه در مورد فواید غذای کبابی روی لینک کلیک کنید.


امروزه بناب کبابی های زیادی در سطح کشور وجود دارند که اقدام به تهیه و فروش کباب بناب می‌کنند . اما اگر بخواهید طعم اصیل و واقعی کباب بناب را بچشید ، پیشنهاد می‌کنیم تا یک سفر به شهر زیبای بناب داشته باشید . در این شهر طرز تهیه و پخت کباب بناب به عنوان یک سنت خانوادگی می باشد . هر کدام از خانواده ها ویژگی خاصی به کباب اضافه کرده‌اند و یک دستور پخت به وجود آورده اند .
دستور پخت کباب سینه به سینه منتقل شده و مانند یک میراث خانوادگی با ارزش می باشد . اما شما می‌توانید یک کباب بنابی خوشمزه را در منزل خود تهیه کنید . در این مقاله ما سعی می کنیم تا شما را با روش پخت کباب بناب آشنا کنیم .

بناب کبابی

خوردن کباب در فضای باز

در فرهنگ ایرانی واژه کباب با تفریح و سرگرمی اجین شده است ، به طوری که هرگاه صحبت از کباب می شود ناخودآگاه به یاد تفریح می‌افتیم ‌. به همین دلیل است که زمانی که می خواهیم به مسافرت یا پیک نیک برویم ، یکی از اولین چیزهایی که به آن فکر می کنیم و برای آن برنامه ریزی می کنیم آماده کردن کباب می باشد . شاید کباب یکی از غذاهایی باشد که آماده کردن و پخت آن بیشتر اوقات بیشتر از خوردن کباب لذت بخش می باشد . لذت روشن کردن یک آتش و منتظر ماندن برای اینکه هیزم ها به زغال تبدیل شوند ، سپس سیخ زدن کباب ها و قرار دادن آنها بر روی آتش . باد زدن کباب و بوی مطبوعی که در هوا می پیچد یادآور خاطرات بسیار شیرین می باشد . پس اگر بگوییم خوردن کباب در فضای باز طعم دیگری دارد  سخن نادرستی نگفته ایم .

زمانی که شما هر غذایی را در فضای باز میکنید لذت بیشتری از غذا خواهید برد ، به دلیل اینکه لذت خوردن غذا به همراه لذت تماشای طبیعت یک ترکیب جادویی به وجود می‌آورد . هوای آزاد موجب می شود که هر کاری را با لذت بیشتری انجام دهید ، که بیشتر اوقات باعث ثبت خاطرات زیبایی برای افراد می شود . دقیقاً به همین دلیل است که بسیاری از رستوران ها دارای یک فضای باز می باشند ، اکثر افراد ترجیح میدهند غذای خود را در فضای باز میل کنند . در بیشتر اوقات حتی شرایط آب و هوایی نامناسب نیز نمی‌تواند مانع از نشستن افراد در فضای باز شود . به همین دلیل در بیشتر رستوران‌ها از امکاناتی برای فضای باز استفاده می کنند ، تا بتوان در تمام چهار فصل سال از فضای باز استفاده کرده . برای این منظور می‌توان در فصل گرما از انواع سایه بان و آلاچیق استفاده کرد ، همچنین می توان از انواع دستگاه های مه پاش برای خنک کردن هوا استفاده کرده .

و در فصل زمستان برای متعادل کردن هوا می توان از انواع وسایل گرمایشی استفاده کرد . بخاری های فضای باز و انواع مختلف هیتر ، همچنین آتشدان و شومینه های متعددی برای استفاده در فضای باز وجود دارد .

لوازم مورد نیاز تهیه کباب بناب

برای درست کردن کباب به طور کلی به غیر از مواد اولیه به تعدادی وسیله دیگر نیز نیاز داریم از جمله باربیکیو و کباب پز،سیخ کباب،و …… باربیکیو دو نوع است باربیکیو گازی و بار بیکیو ذغالی که بهترین نوع کباب پز برای کباب بناب باربیکیو ذغالی میباشد.اگر نحوه استفاده از باربیکیو رو بلد نیستین حتما این مقاله رو بخونید.

روش سنتی کباب بناب

بر خلاف کباب کوبیده که در تهیه آن از پیاز زیادی استفاده می شود ، در کباب بناب باید طعم گوشت غالب باشد . در روش سنتی گوش را به وسیله چاقو های بزرگی خرد می کنند . این روش تمدید اعتبار می‌باشد و نیاز به تخصص بالایی دارد . همچنین آماده کردن گوشت به روش سنتی بسیار زمان بر میباشد . اما طعم کباب در روش سنتی بسیار فوق‌العاده می‌باشد و طعم متفاوتی ایجاد می‌کند .
در قدیم این کباب در ابعاد بسیار بزرگی درست می‌شد . در گذشته طول این کباب به حدود یک متر می رسید ، که برای سیر کردن چند نفر کافی بود .
به دلیل استفاده از پیاز کمتر در کباب بناب ، طعم گوشت بیشتر احساس می شود . این کباب بافت سفت تری نسبت به کباب کوبیده دارد و از همین جهت طعم بهتر و لذیذ تری دارد .

تهیه کباب بناب

بهترین گوشت برای استفاده در کباب بناب ، مخلوط گوشت گوسفندی و گوساله می باشد . برای هر یک کیلو گوشت نیاز به چهار عدد پیاز متوسط دارید . همچنین شما به فلفل سیاه ، فلفل قرمز و فلفل سبز نیاز دارید . همانند تمام غذاها می توانید از نمک به مقدار لازم استفاده کنید .
برخلاف کباب کوبیده که در تهیه آن از پیاز رنده شده استفاده می‌شود ، طرز تهیه کباب بناب باید پیاز را به وسیله چاقو به صورت بسیار ریز خرد کنید . بعد از اینکه پیاز را به طور کامل خرد کردید ، گوشت را به آن اضافه کرده و به خوبی ورز دهید . بعد از ورز دادن با استفاده از یک چاقوی بزرگ به گوشت ضربه بزنید . این کار را در اصطلاح ساطوری کردن می‌گویند . شما باید با استفاده از چاقو ، گوشت را به خوبی ساطوری کنید . این کار را ادامه دهید تا زمانی که چسبندگی گوشت افزایش یابد ، و تمام چربی های گوشت به خوبی ساطوری شوند .
برای اینکه بتوانید گوش را به خوبی ساطوری کنید ، سعی کنید تا جایی که می‌توانید گوشت را بر روی تخته کار پهن کنید . در این روش تمام نقاط گوشت به صورت یکسان ساطوری می‌شود .
بعد از این مرحله می توانید نمک ، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به گوشت اضافه کنید . بعد از اضافه کردن ادویه جات گوشت را با دست به خوبی مخلوط کنید . بعد از ورز دادن مواد را در داخل یک ظرف سرپوشیده قرار دهید ، گوشت را به مدت ۳ الی ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا به خوبی استراحت کند .

سیخ زدن کباب

مهمترین و سخت‌ترین مرحله در تهیه کباب بناب ، زدن کباب می باشد که بسیار دشوار می باشد . اما با رعایت چند تکنیک ساده می توانید این کار را به راحتی انجام دهید . البته تهیه کباب های بسیار بزرگ در منزل کمی دشوار می باشد و ما در نظر داریم ، روش سیخ زدن کباب بناب در ابعاد ۶۰ سانت را به شما آموزش دهیم .
برای این منظور شما نیاز دارید تا یک تکه نایلون فریزر را به خوبی خیس کنید . سپس دست های خود را خیس کرده و یک تکه ۲۵۰ گرمی از گوشت را جدا کنید . گوش را به وسیله دست کمی لوله کرده و سیخ را به آرامی از میان آن عبور دهید . به آرامی به وسیله دست گوشت را در سطح سیخ پخش کنید . در این قسمت سطح کار خود را به وسیله آب خیس کنید و به آرامی بر روی آن قرار دهید .
به آرامی با دست بر روی گوشت فشار آورده و آن را در سطح سیخ پهن کنید . فشار بیشتری به قسمتهای پایینی گوشت وارد کنید و به قسمت های بالایی آن فشار کمتری وارد کنید . این کار باعث می‌شود تا گوش به صورت یکنواخت بر روی سیخ قرار بگیرد . قسمتهای اضافی گوشت را جدا کنید تا شما یکدست باشد .
مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله بلند کردن سیخ از روی سطح کار می باشد . برای این منظور می توانید از همان نایلون فریزر خیس کرده استفاده کنید . پلاستیک را به آرامی از زیر سیخ عبور دهید و سیخ را به کمک پلاستیک بلند کنید . البته این روش فقط یکی از روش های مختلف سیخ کردن کباب بناب میباشد .

یک روش دیگر برای پخت کباب بناب

در ادامه یک روش پخت دیگر نیز برای شما آموزش خواهیم داد . در این روش شما از فلفل سبز یا همان فلفل دلمه ای استفاده می کنید . برای این کار فلفل های دلمه‌ای را به اندازه دو بند انگشت برش می دهید . سپس کباب خود را مطابق دستور قبلی آماده می کنید و آن را سیخ می کنید .
دقت داشته باشید که تمامی مراحل را مانند دستور پخت قبل انجام دهید . اما نکته مهم در هنگام سیخ زدن کباب می باشد . در این مرحله شیار هایی را که بر روی کباب ایجاد می کنید ، با فاصله کمی بیشتر انجام دهید . بدین منظور که فاصله شیار ها از همدیگر کمی بیشتر باشد . حالا قطعات فلفل دلمه ای برش خورده را به صورت یکی در میان در این شیارها قرار دهید .
بعد از اتمام کار سیخ های آماده را به مدت یک ساعت در داخل یخچال قرار دهید .
در این مرحله می توانید آتش خود را آماده کنید ، برای طعم بهتر سعی کنید از زغال استفاده کنید . زغال عطرو بوی بهتری به کباب می بخشد ، و باعث می‌شود طعم دلنشین تری داشته باشد .
همچنین استفاده از فلفل سبز در این روش پخت باعث عطر و طعم بهتر کباب می شود .

نکات مهم در تهیه و پخت کباب بناب

کباب بناب را می توانید از گوشت گوسفند و یا از گوشت گوساله تهیه کنید . اما بهترین روش استفاده از مخلوط گوشت گوسفند و گوساله می باشد . این گوشت ها را می‌توانید به میزان ۶۰ به ۴۰ با هم مخلوط کنید . به این صورت که از ۶۰ درصد گوشت گوساله و ۴۰ درصد گوشت گوسفند استفاده کنید .
برای گوشت گوساله از قسمت سرشانه استفاده کنید که بهترین نوع گوشت برای کباب بناب می باشد . همچنین گوشت گوسفندی را از قسمت دنده انتخاب کنید که دارای چربی بیشتری می باشد .
سعی کنید گوش را به صورت خیلی ریز چرخ نکنید . اصطلاحاً از چرخ کبریتی برای چرخ کردن گوشت استفاده کنید .
سعی کنید تا جایی که می‌توانید از جوش شیرین برای عمل آوردن گوشت استفاده نکنید . اگر مراحل آماده سازی را به طور کامل انجام داده باشید هیچ نیازی به استفاده از جوش شیرین ندارید .
چربی گوشت باعث چسبندگی گوشت و همچنین طعم لذیذ کباب می شود . به هنگام انتخاب گوشت دقت کنید که گوشت شما دارای بافت چربی باشد تا طعم بهتری در کباب ایجاد کند .
استفاده از ادویه هایی مانند فلفل سیاه فلفل قرمز طعم بهتری به کباب می بخشد . فلفل سیاه تاثیر زیادی در عطر و طعم کباب دارد . همچنین فلفل قرمز یک طعم تندی بسیار دلنشین به آن اضافه می‌کند .

نکات دیگری در پخت کباب

زمانی که سیخ ها را برای پختن کباب بر روی من قرار می دهید به چند نکته مهم باید توجه داشته باشید . برای جلوگیری از ریختن کباب در سه الی چهار دقیقه اول به طور مداوم کباب ها را پشت و رو کنید . این کار تاثیر زیادی در جلوگیری از ریختن کباب دارد .
دقت داشته باشید که از حرارت زیاد برای پخت کباب استفاده نکنید . در این صورت کباب به صورت یکنواخت نمی پزد . امکان دارد قسمت بیرونی کباب بسوزد در حالیکه قسمت داخلی آن هنوز خام می باشد . به همین دلیل سعی کنید از یک آتش ملایم برای کباب کردن استفاده کنید .
توجه داشته باشید که حرارت به صورت یکنواخت به تمام سطح کباب برسد . اگر آتش را متناسب با کباب خود آماده کرده و حرارت آن را تنظیم کنید ، در این صورت هیچ نیازی به باز شدن زغال ها ندارید . اگر در نظر دارید که به هنگام کباب کردن زغال ها را باید بزنید ، سعی کنید بادبزن را در تمام جهت‌ها حرکت دهید . این کار باعث می شود تا تمام سطح کباب به صورت یکنواخت پخته شود .

کباب منزل سالم ترین نوع کباب

شاید به عقیده بسیاری از افراد کبابی که در رستوران ها می خورند ، دارای طعم بسیار بهتری در مقایسه با کباب منزل می باشد . اما همین افراد هم بر این باور هستند کباب تهیه شده در منزل بسیار سالم تر می باشد ، اما کباب های تهیه شده در رستوران ها برخی اوقات می‌توانند مشکلاتی را برای سیستم گوارش به وجود آورند . به همین دلیل توصیه می‌شود تا جای امکان از کباب و غذاهای تهیه شده در منزل استفاده کنید . اگر احساس می کنید طعم غذای رستوران بهتر از غذای منزل می باشد ، به دلیل تکنیک های مختلفی می باشد که برای آشپزی استفاده میشود . شما به راحتی می توانید با استفاده از روشهای مختلف طعم غذای پخته شده در منزل را بهبود بخشید .

غذاهایی که در پخت آن ها از انواع گوشت های مختلف استفاده می شود تا جای ممکن بهتر است به صورت خانگی آماده شود . به دلیل اینکه در برخی اوقات گوشت های استفاده شده در رستوران‌ها دارای کیفیت مناسبی نمی باشد . برخی از رستوران ها برای اینکه سود بیشتری کسب کنند از مواد اولیه ارزان قیمت استفاده می کنند . آنها اقدام به تهیه انواع گوشت های بی کیفیت برای طبخ غذا می کنند ، همین موضوع باعث می‌شود انواع مشکلات غذایی از جمله مسمومیت به وجود آید .

البته اینگونه نیست که به هنگام استفاده از غذاهای رستوران ها همیشه با خطر مسمومیت مواجه باشید ، بسیاری از رستوران ها با رعایت استانداردهای مختلف غذای بسیار مناسبی را برای مشتریان آماده می کنند . شما می توانید با خیال راحت غذا ها را نوش جان کنید بدون اینکه مشکلی برای شما به وجود آید . اما اگر بخواهیم به طور کلی حساب کنیم ، کیفیت و سلامت غذای تهیه شده در منزل به مراتب بالاتر از غذای رستوران میباشد .

سوالات متداول آموزش پخت کباب بناب

 

تفاوت کباب بناب و کباب کوبیده چیست ؟

شاید در نظر بسیاری از افراد کباب بناب و کباب کوبیده تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته باشند . در نظر این افراد مهمترین تفاوت کباب بناب می تواند با ابعاد بزرگتر آن باشد . اما باید عرض کنیم که برای تهیه گوشت کباب بناب آن را ساتوری می کنند . در حالی که برای تهیه کباب کوبیده از گوشت چرخ کرده استفاده میشود . این مهم ترین تفاوت در بین کباب بناب و کباب کوبیده می باشد .

 

سیخ مناسب برای کباب بناب کدام است ؟

برای تهیه کباب بناب از پهن ترین سیخ موجود در بازار استفاده می شود . همچنین در بسیاری از کبابی هایی که اقدام به تهیه کباب بناب می کنند می توانید سیخ هایی عرض و طول بالا مشاهده کنید . سیخ کردن کباب بناب نیز نیازمند مهارت قابل توجهی می باشد .

 

میزان حرارت برای پخت کباب بناب چقدر است ؟

دو روش پخت مختلف برای تهیه کباب بناب وجود دارد . اگر میخواهید کباب شما کاملا مغز پخت شود حتماً باید از حرارت ملایم استفاده کنید . در مورد کباب پز های گازی این کار بسیار آسان می باشد و می توانید با تنظیم شعله حرارت خود را متناسب کنید . اما اگر از تو آب پز ذغالی استفاده می کنید باید میزان حرارت را جوری تنظیم کنید که در تمام سطح کباب پز به صورت یکنواخت باشد .

 

گوشت مناسب برای کباب بناب کدام است ؟

اگر می خواهید یکی کباب بناب لذیذ و خوشمزه داشته باشید سعی کنید ترکیبی از گوشت گوساله و گوشت گوسفندی را استفاده کنید . گوشت دنده و همچنین گوشت سردست می‌تواند برای تهیه این کباب  بسیار ایده آل باشد .

ویلاسازه جدیدا محصولات زیادی در دست تولید دارد تا لذت دو چندانی برای استراحت  برای هم میهنان عزیز فراهم کند یکی از محصولات جدید ویلاسازه بخاری تابشی فضای باز میباشد که در نوع خود بینظیر است. ویلاسازه تولید کننده و فروش عمده تاب ریلکسی در ایران.

ویلاسازه علاوه بر این محصولات محصولات دیگری همچون،تاب ویلایی،تاب ریلکسی،هیتر فضای باز،آتشدان،صندلی راک،تخت کنار استخری،باربیکیو ،فوتبال دستی ،استند گلو …. نیز تولید میکند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. جهت عضویت در پیج اینستاگرام مبلمان فضای باز ویلا سازه روی لینک کلیک کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “آموزش پخت کباب بناب

  1. بازتاب: بهترین روش تهیه ماهی کبابی - فروشگاه اینترنتی ویلاسازه
  2. مرجان گفت:

    همه ی ما یکم بلدیم که کباب رو سیخ بزنیم واز اون کباب لذت ببریم ولی از قدیم گفتن کار رو باید به کاردان سپرد افرادی که تو کاره کباب هستن حرفه ای هستن و به راحتی میتونن کباب رو در اندازه های بزرگ وکوچک سیخ بزنن ولی در هرصورت شما هم میتونید از سیخ های بزرگ کمک بگیرید تا یک کباب بی نقص رو درست کنید و روی آتشدان یا باربیکیو که خرید کردید بذارید وبپذید

  3. azari_kiz گفت:

    برای تهیه کباب ساطوری باید ساطور مخصوص و بزرگ داشته باشیم که تقریبا در هیچ خانه ای یافت نمی شود، به همین دلیل باید گوشت را با چرخ گوشت چرخ کنیم. اگر چرخ گوشت تان امکان چرخ کردن درشت گوشت را دارد حتما آنرا به صورت درشت چرخ کنید.
    به این نکته هم توجه داشته باشید که یکی از دلایلی که باعث ریختن کباب بناب می شود این است که منقل ذغال به خوبی و یکدست روشن نشده باشد. اگر حرارت ذغال ها کم باشد احتمال ریخنن گوشت از سیخ زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید