باربیکیو, وبلاگ ویلاسازه

غذای کبابی و باربیکیو و تاثیر آن بر سلامتی

آسان ترین نوع پخت وپز با باربیکیو های مدرن ویلاسازه

غذای کبابی سالمترین روش پخت غذا

یکی از محبوب­ترین و خوش­خوراک ترین غذاهای مورد علاقه مردم خاورمیانه و به خصوص ایران ، کباب می­باشد. غذا­ی کبابی یکی از بهترین و سالم ترین نوع غذا می­باشد که همواره طرفداران بسیاری برای استفاده در پیک نیک­ها ، تفریحات ، سفر­ها ، دورهمی­ها و مهمانی­ها دارد. .شما میتوانید با خرید باربیکیو های تولید شده در مجموعه ویلاسازه لذیذ ترین و خوشمزه ترین خوراکی ها را تهیه کنید واز دورهم بودن کنار همدیگر لذت ببرید برای ثبت سفارشات و اطلاع از قیمت با این شماره تماس حاصل فرمایید  گوشت کبابی  نیاسین و سلنیوم  دارد که به حفظ سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.  سیستم ایمنی قوی نیز مانع از ورود بیماری به بدن می­شود.

غذاهای کبابی با توجه به مواد اولیه و روش‌های پخت مختلفی که در آنها به کار می‌روند، می‌توانند تأثیرات متفاوتی بر سلامتی داشته باشند. در اینجا به برخی از تأثیرات غذاهای کبابی بر سلامتی اشاره می‌شود:

مواد اولیه گوشت
– نوع و کیفیت گوشت مورد استفاده تأثیر زیادی بر سلامتی دارد. گوشت با کمترین مقدار چربی انتخاب شود و بهتر است از گوشت‌های سالم استفاده کنید.

مارینه کردن
– استفاده از مواد مارینه کننده می‌تواند به افزایش طعم و طراوت گوشت کمک کند. اما باید مواد مارینه با دقت انتخاب شوند تا مقدار نمک و چربی زیاد نشود.

استفاده از ادویه‌ها
– ادویه‌های مختلف مانند زعفران، نعناع، فلفل، زردچوبه و … می‌توانند به طعم و رنگ گوشت افزوده شوند و برخی از آنها خواص سلامتی دارند.

رفتارهای پخت
– روش‌های پخت مانند گریل کردن، کباب کردن یا سوختن می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامتی داشته باشد. پخت با روش‌های سرخ‌کردن باعث افزایش مواد ناراحت‌کننده مانند هیدروکربن‌های آروماتیک پلی‌سیکلیک (PAHs) می‌شود که در برخی موارد ممکن است مضر باشد.

استفاده از چربی‌های سالم
– استفاده از روغن‌های سالم مانند روغن زیتون به جای روغن‌های اشباع شده مانند روغن سبز‌پوسته برای پخت یا مارینه کردن می‌تواند به سلامتی قلبی کمک کند.

پرهیز از اضافه کردن نمک زیاد
– استفاده زیاد از نمک می‌تواند به افزایش فشار خون منجر شود. بهتر است مقدار نمک مصرفی را کاهش دهید یا از جایگزین‌های نمک مانند ادویه‌های گیاهی استفاده کنید.

تنوع در مواد تزئینی
– مواد تزئینی مانند سبزیجات و سالادها می‌توانند به تنوع و افزایش ارزش غذایی کمک کنند. سعی کنید از مواد تازه و متنوع برای تزئین غذاهای کبابی استفاده کنید.

حفظ اندازه سرو
– حفظ اندازه مناسب سرو برای جلوگیری از مصرف اضافی کالری و مواد مضر می‌تواند به سلامتی کمک کند.

توجه به مواد افزودنی
– در انتخاب سس‌ها و مواد افزودنی دیگر به دقت اطلاعات تغذیه‌ای را مطالعه کنید. سعی کنید از مواد با کمترین میزان چربی اشباع و نمک استفاده کنید.

تهویه و سوختگی
– اگر از روش‌های پختی مانند گریل کردن استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که مکانیسم تهویه خوب کار می‌کند تا از تشکیل سوختگی‌های مضر جلوگیری کند.

توجه به این نکات و انتخاب مواد بهداشتی و سالم می‌تواند به بهبود سلامتی و لذت بیشتر از غذاهای کبابی کمک کند. همچنین، میزان مصرف و تنوع در انواع غذاهای مختلف نیز از اه

مناسب ترین انواع باربیکیو گازی و ذغالی تولید ویلاسازه

باربیکیو های مسقف گازی وذغالی تولید ویلاسازه

انواع غذاهای کبابی

در تهیه بیش­تر کباب­ها از گوشت گاو ، گوساله و بره به صورت تکه ای یا چرخ شده استفاده می­شود مانند کباب  و جوجه و چنجه …

یکی از دیگر از کاربردی­ترین مواد اولیه در تهیه کباب ، گوشت مرغ می­باشد که در تهیه انواع مدل­های جوجه کباب مورد استفاده قرار میگیرد.

ماهی نیز از دیگر مواد گوشتی می­باشد که کبابی و دودی شده آن طرفداران زیادی دارد.

اغلب ما با شنیدن اسم کباب ، تصویری از مواد گوشتی به سیخ کشیده شده به خاطر می­آوریم ولی باید دقت داشت که کباب­ها طیف گسترده ای دارند و به جز گوشت و مرغ ، مواد غذایی دیگر مانند میوه و سبزیجات را نیز می­توان کبابی کرد.

طرز کبابی کردن میوه­ها و سبزیجات

انواع سبزیجات مانند : پیاز ، سیب­زمینی ، گوجه ، فلفل­ دلمه­ای ، هویج ، ذرت ، کاهو ، کدو سبز ، قارچ و … را میتوان در تکه های بزرگ و کوچک برش زده و در باربیکیو کبابی کرد و یا در فویل پیچیده و در کباب­پز یا ذغال قرار داد

میوه­هایی مانند توت فرنگی، هلو، آناناس، موز، سیب، گلابی و … را نیز می­توان کبابی کرد و در دسر­های مختلف از آن استفاده کرد . کبابی کردن میوه­ها باعث شیرینی بیش­تر آن­ها می­شود. میوه­هارا نیز می­توان مانند سبزیجات به تیکه­های مساوی تقسیم کرده و به سیخ چوبی کشید و یا در فویل قرار داد و کبابی نمود.

فواید غذای کبابی

باربیکیو و کبابپز های ویلاسازه مناسب فضای باز

باربیکیوهای درجه یک ویلاسازه و با استاندارد عالی ودرجه یک

  • عدم استفاده از روغن

روغن­ها انواع مختلفی دارند که یکی از مواد اولیه ضروری و کاربردی در تهیه تمامی غذا­ها می­باشد که ضرر­های فراوانی دارد. مهم­ترین فایده کبابی کردن مواد غذایی ، عدم استفاده از روغن می­باشد که سلامتی را به همراه دارد.

  • خارج شدن چربی های اضافی در کباب

در تهیه غذا بر روی تابه و اجاق گاز ، چربی­های اضافه مواد غذایی در اثر حرارت از حالت جامد به مایع تبدیل شده و در تابه به خورد بافت غذا میرود ولی در روش کبابی کردن چربی­های اضافی سوخته و از غذا خارج می­شود .

  • طعم دودی و مطبوع غذای کبابی

کباب کردن مواد غذایی در باربیکیو و کباب­پز­ها طعم دودی و مطبوعی را به غذا می­دهد ، به ویژه اگر از ذغال برای تهیه کباب استفاده کرد . این طعم دودی هم در کباب گوشتی و هم سبزیجات دلپذیر می­باشد.

  • حفظ ارزش غذایی مواد کبابی

یکی از بهترین روش­های حفظ ارزش مواد غذایی کباب کردن می­باشد چرا که در آب­پز کردن به علت مدت طولانی پخت مواد در آب جوش ، بسیاری از ویتامین ­ها و خواص مواد غذایی از بین می­روند و از طرفی سرخ کردن مواد غذایی نیز ضرر زیادی دارد. بنابراین روش کبابی برای کسانی که به سلامتی مواد غذایی اهمیت می­دهند ، بهترین روش پخت می­باشد.

  • فواید بیش­تر سبزیجات کبابی

برخلاف تصور اکثر مردم ، سبزیجات کبابی ، ویتامین ها و مواد معدنی بیش­تری را در خود حفظ می­کنند . هرچه این سبزیجات آب کم تری داشته باشند برای کباب کردن مناسب­تر می­باشند. بهترین روش برای کباب کردن سبزیجات قرار دادن در فویل می­باشد.

  • کالری کمتر غذاهای کبابی

غذاهای کبابی به علت عدم استفاده از روغن و سایر افزودنی­ها کالری کم­تر دارند و مناسب جهت استفاده در رژیم غذایی می­باشند.

  • کباب کردن همراه با فعالیت های نشاط آور

لذت گریل کردن همه را تشویق می کند که به بیرون از خانه بروند . فعالیت­های فیزیکی در تهیه غذاهای کبابی و دورهم بودن خانواده ، باعث نشاط بیش­تر می­شود.

باربیکیو ریلی و پلوپزدار تولید ویلاسازه

مناسب ترین انواع باربیکیو گازی و ذغالی را در بالکن آپارتمان خود و ویلا

چگونه ارزش تغذیه ای کباب را بالا ببریم؟ 

تنها از مواد گوشتی برای تهیه کباب استفاده نکنید . سبزیجات کبابی نیز می­تواند تجربه خوبی برای یک وعده­غذایی سالم و کم هزینه باشد . اگر از کباب­های گوشتی استفاده میکنید بهتر است در کنار کباب پیاز خام ، گوجه ، هویج ، اسفناج ، شاهی ، تره و ریحان استفاده  شود  چراکه  باعث بالارفتن ارزش تغذیه ای کباب می­شوند. همچنین در کنار کباب استفاده از لیمو و آب پرتقال به علت ویتامین سی موجود توصیه می­شود  و به هضم بهتر غذا کمک می­کند.

در کنار کباب، گوجه فرنگی و هویج کبابی بهتر است یا خام؟ 

گوجه فرنگی دارای لیکوپن است که برای بدن بسیار مفید می­باشد برخلاف برخی از سبزیجات که خام آن­ها بیش­تر جذب بدن می­شوند ، جذب لیکوپن در گوجه فرنگی کبابی بسیار بیش­تر از خام آن می­باشد . بنابراین گوجه‌فرنگی کبابی نه‌تنها ضرر ندارد، که خیلی هم مفیدتر است. هویج هم مانند گوجه ، نوع پخته شده آن بسیار مفید تر بوده و آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به هویج خام دارد.

چند نکته برای کباب کردن

  1. گوشت بدون چربی بخرید

بهترین نوع گوشت­ها برای کباب کردن گوشت بدون چربی مانند گوشت راسته، ماهی یا مرغ می­باشد. هرچه چربی گوشت کم­تر باشد کباب سالم تری حاصل می­شود.

  1. سبزیجات خود را کباب کنید

در کنار کباب خود مقداری سبزیجات مانند فلفل ، کدو ،گوجه ، ذرت و … را نیز کباب کنید تا زا خواص آن بهره­مند شوید.

  1. از گاز به جای زغال استفاده کنید

برای سلامت بیش­تر مواد غذایی بهتر است که از گاز به جای ذغال برای کباب کردن استفاده کرد. اگر با ذغال کباب می­کنید مواظب باشید که در کنار اینکه گوشت به خوبی مغز پخت شده بیش از حد روی حرارت قرار نگیرد و در معرض دود کم­تری باشد.

  1. گوشت خود را طعم دار کنید

مهم­ترین عامل برای طعم خوب کباب ادویه های به کار رفته ، برای طعم دار کردن مواد اولیه می­باشد . برای این منظور از ۳-۴ ساعت قبل پخت ، مواد کبابی را درون ادویه های دلخواه بخوابانید . اغلب با توجه به نوع کباب از تعدادی از موارد زیر برای طعم دار کردن کباب ، استفاده می­شود : نمک ، فلفل ، زردچوبه ، زعفران ، ماست یا سس ، روغن زیتون ، پیاز ، سیر ، سرکه سیب ، پودر خردل و آبلیموی تازه

مقالات مرتبط :

راهنمای خرید باربیکیو گازی

خرید باربیکیو متناسب با نیاز شما

بهترین مکان برای قرار دادن باربیکیو

چند باربیکیو ارزان قیمت و با کیفیت

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید