وبلاگ ویلاسازه

طراحی دیوار سبز

طراحی دیوار سبز

آشنایی با انواع دیوار سبز مراحل طراحی و ساخت آن

دیوارهایی که به کمک وسایل و لوازم مخصوص با گیاهان متراکم و یا حتی غیر متراکم پوشانده می شوند، دیوار سبز یا در زبان انگلیسی دیوار سبز نامیده می شوند. تجهیزات این نوع دیوارها به صورت سازه های افقی یا عمودی بر روی آن نصب می شوند تا به عنوان بستری برای رشد و تکثیر گیاهان روی دیوار مورد استفاده قرار گیرند. زیرساخت تجهیزات دیوار سبز از پروفیل گالوانیزه می باشد. این پروفیل های پرکاربرد در کناره ها با چشمک زن و در انتها با ابرا محصور خواهند شد. صفحات ضد رطوبت روی پروفیل های گالوانیزه آن ها را در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم می کند.

ویلا سازه تولید کننده انواع استند گل برای استفاده در دیوار سبز میباشد .

از زمان های بسیار دور تاکنون، دیوار سبز همیشه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از معماری در تاریخ وجود داشته است. با توجه به تاریخچه دیوارهای سبز، همیشه نقش آرامش بخشی در زندگی مردم داشته اند. امروزه در ساخت کلان شهرها، آپارتمان ها و برج ها از وجود دیوار سبز به نحو احسن استفاده خواهد شد. با توجه به پیشرفت زندگی ماشینی و دوری ساکنان کلان شهرها از عناصر طبیعی و عدم وجود این عناصر در زندگی روزمره باعث شده است تا به سمت استفاده از دیوارهای سبز در طراحی های معماری بروند.

طراحی فضای سبز

در گذشته وجود دیوارهای سبز رنگ بین ساختمان های بلند، زیگورات ها و کاخ ها مشاهده شده است. بابلی ها اولین مردم جهان بودند که از دیوارهای سبز در ساختمان های خود استفاده کردند. ساخت باغ های پلکانی و استفاده از گیاهان در بین طبقات زیگورات ها به عنوان اولین دیوارهای سبز در جهان شناخته می شود.

انواع دیوار سبز

دیوارهای سبز کاربردهای زیادی دارند که با توجه به نیاز افراد و سبک زندگی آنها طراحی شده است. با توجه به نوع کاربری فضاهای خانه و آپارتمان می توان دیوار سبز را مخصوص آن معماری طراحی کرد. دیوارهای سبز با توجه به طراحی خود انواع مختلفی دارند. این دیوارها را می توان جایگزینی برای گیاهان آپارتمانی دانست که ظاهر زیباتر و جذاب تری به آنها می بخشد. این نوع دیوارهای جذاب به طور کلی به دو نوع «مستقیم» و «دو پوسته» تقسیم می شوند.

گرین وال یا دیوار سبز

طراحی مستقیم دیوار سبز

این دیوارهای سبز به طور مستقیم با گیاهان مرتبط هستند. یعنی در این نوع دیوار سبز گیاهان به صورت ارتباط مستقیم با مصالح طراحی می شوند. ریشه گیاهان دیوارهای سبز مستقیم و داخل زمین هستند و فقط با چسبیدن به دیوار شروع به بالا رفتن و رشد می کنند. آسیب مصالح دیوار در این روش بسیار بیشتر از نوع دو پوسته است و به همین دلیل استفاده از این دیوار بسیار محدود است.

دیوار سبز چیست

طراحی دیوار سبز دو پوسته (پوسته سبز)

دیوار پوسته سبز با تجهیزات ویژه طراحی و نگهداری می شود. وجود سازه های نگهدارنده و تجهیزات آبرسانی در دیوار سبز دو پوسته باعث شده تا انواع مختلفی داشته باشند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

  • طراحی دیوار سبز داربست مدولار:

این نوع دیوار سبز دارای ساختارهای سه بعدی با وزن بسیار کم می باشد. پوشش وسیع سازه های داربست مدولار باعث شده تا گیاهان به راحتی بر روی دیوارها رشد کنند و می توان با ایجاد انحنا و شکل در نصب این نوع سازه ها جلوه زیباتری به دیوار سبز داد. این سازه های سه بعدی و سبک از فولاد گالوانیزه قابل بازیافت ساخته شده و به دیوار متصل می شوند و یا به صورت مستقل قرار می گیرند.

  • طراحی دیوار مشبک سبز:

این نوع دیوار به کمک شبکه مشبک سبک و منعطف بستر مناسبی را برای رشد گیاهان کوچک فراهم می کند. گیاهان مورد استفاده در دیوارهای سبز مشبک به مراقبت بیشتری نسبت به سایر دیوارهای سبز نیاز دارند.

  • طراحی دیوار سبز کابلی:

در این دیوارهای سبز از سیستم های دارای کابل به عنوان بستری برای رشد گیاهان استفاده می‌شود. سیستم های کابل کششی که از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند، در فضاهای بزرگ یا فضاهای عمومی و برای کارخانه های بزرگ استفاده می شوند. این نوع گیاهان به سرعت رشد می کنند. دیوارهای سبز کابلی عموماً در نمای ساختمان ها استفاده می شوند زیرا مساحت های وسیعی را پوشش می دهند.

  • طرح دیوار سبز نمدی پلیمری:

این نوع دیوارهای سبز با کمک پارچه نمدی پلیمری به عنوان بستر مناسب برای رشد گیاه ارائه می شود. پارچه نمدی پلیمری به راحتی قابل تعویض است و به دلیل سوراخ های زیاد، تهویه مناسبی برای ریشه گیاهان ایجاد می کند. با توجه به این نوع بستر، انتخاب گسترده تری برای نوع گیاه و روش کشت دارید. این روش مناسب ترین و قوی ترین روش برای زهکشی گیاهان از دیوارهای سبز است.

  • طراحی دیوار سبز هیدروپونیک:

این بستر آبی نسبت به سایر انواع دیوار سبز مهندسی هوشمندانه تری دارد. این سیستم های سبز نسبت به انواع دیگر ضخامت کمتری دارند و تنوع بیشتری برای انتخاب و رشد گیاهان دارند. دیوارهای سبز هیدروپونیک به راحتی می توانند تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاه را از طریق آب تامین کنند.

مراحل ساخت دیوار سبز

کاربرد دیوار سبز

با استفاده از دیوارهای سبز می توان فضاهای داخلی و خارجی منازل مسکونی را از هم جدا کرد. این دیوارها علاوه بر خانه های شخصی در فضاهای عمومی مانند پارک ها یا پارکینگ ها نیز کاربرد دارند. دیوار سبز از انتقال حرارت بین فضاهای معماری جلوگیری می کند. این دیوارها در کنترل صدا نیز نقش ویژه ای دارند. جلوگیری از انتقال صدا بین فضاهای ساختمانی از دیگر کاربردهای این دیوارهای دوستدار طبیعت است.

گیاهان دیوار سبز

ویلا سازه

ویلا سازه یکی از تولیدی های فعال در زمینه تجهیزات ویلایی و فضای باز می باشد . که محصولات خود را به صورت مستقیم به مشتریان عرضه می کند .

محصولات این تولیدی شامل: مبلمان ویلایی ، تاب ویلایی ، تاب ریلکسی ، انواع استند گل ، سایبان چتری و سایر محصولات فضای باز می باشد .

علاوه بر این ویلا سازه انواع تجهیزات گرمایشی مانند بخاری فضای باز ، آتشدان ، هیتر قارچی و همچنین محصولات سرمایشی مانند پنکه مه پاش را نیز ارایه می کند .

از دیگر محصولات این تولیدی می توان به انواع باربیکیو و کباب پز ، منقل مسافرتی ، چادر مسافرتی ، صندلی راک ، میز عسلی و محصولاتی از این دست اشاره کرد .

 

شماره تماس : 09142244372

ما را در شبکه های مجازی با نام ویلا سازه دنبال کنید .

جهت عضویت در پیج اینستاگرام ویلا سازه روی این لینک کلیک کنید .

 

بازگشت به لیست

1 نظر در “طراحی دیوار سبز

  1. azari_kiz گفت:

    دیوار سبز یا گرین وال ایده‎ای جذاب و جدید برای ساخت شهر سبز است. سبک زندگی شهری هیچگونه مانعی برای رسیدن انسان به خواسته‎هایش ایجاد نکرده است.
    انسان زمانی که خود را محدود در زندگی شهری و دور از طبیعت دید تصمیم گرفت طبیعت را به محل زندگی خود دعوت کند. مهندسان و معماران نیز این خواسته را به بخش جدایی ناپذیر از ساختمان های مدرن امروزی تبدیل کرده‌اند. ایده هایی مانند دیوار سبز، روف گاردن، تراس گاردن، لندسکیپ و… را می توان نام برد.
    دیوار سبز دیواری از جنس های مختلف است که با پوشش گیاهی پوشانده می‎شود. این سبک جدید در مکان های مختلفی (منازل مسکونی، تجاری، اداری و…) طراحی و ساخته می‎شود. البته با سبک های مختلف دکوراسیون ترکیب بسیار زیبایی را می آفریند.

دیدگاهتان را بنویسید