وبلاگ ویلاسازه

آشنایی با روف گاردن

روف گاردن یا بام سبز چیست و چه مزایایی از ایجاد آن حاصل می شود؟

روف گاردن چیست؟ روف گاردن یا (بام سبز) یک منطقه سبز است که نه در منطقه مبدا (یعنی در خاک طبیعی)، بلکه در بیشتر موارد در یک سازه معماری مانند پشت بام یا تراس قرار گرفته و کشت می شود. هدف اجرای روف گاردن پشت بام می تواند صرفا زیبایی شناختی، صحنه نگاری یا به دلیل نیازهای فضایی باشد.

در صورت تمایل برای خرید مبلمان ویلایی می توانید به تجهیزات ویلایی ویلا سازه مراجعه نمایید .

تمام ویژگی های اصلی مورد نیاز یک سقف با کارایی بالا را برآورده کند:

پایداری، به عنوان توانایی مقاومت در برابر وزن خود و بارهای خارجی ناشی از رویدادهای جوی مانند باد و برف درک می شود. علاوه بر دسترسی افراد که در مورد بام سبز تنها به نگهداری مربوط نمی شود، بلکه امکان استفاده از آن نیز وجود دارد.

  • نفوذناپذیری نسبت به آب و دفع سریع یا بازیابی آب باران
  • مقاومت در برابر شوک حرارتی
  • عایق حرارتی و صوتی
  • کنترل تراکم
  • مقاومت در برابر باد و هوا
  • دوام اجزای ساختمانی
  • مقاومت در برابر آتش

پلان روف گاردن

مزایای اجرای روف گاردن چیست؟

به طور موقت آب باران را جذب کرده و به آرامی رها می کند، بنابراین از سیلاب ناشی از سرریز شبکه فاضلاب جلوگیری می کند و از فرسودگی آن در مواجهه با سکونت گاه های جدید شهری کند می شود.

برخی از مزایای روف گاردن به شرح زیر است:

  • آلودگی شهری را فیلتر می کند و دی اکسید کربن را کاهش می دهد.
  • فیلتر آب باران آلوده
  • هوا را با تبخیر و تعرق بخار آب خنک می کند.
  • کاهش سرعت باد
  • اسکان اکوسیستم های جانوری را ترویج می کند.
  • کاهش انتقال سر و صدا در داخل ساختمان
  • اثرات “خورشید گرمای شهری” را کاهش می دهد.
  • فلایویل حرارتی سقف را افزایش می دهد.
  • مقاومت حرارتی سقف را افزایش می دهد.
  • از پوشش ضد آب محافظت می کند و عمر آن را افزایش می دهد.
  • طراحی روف گاردن

چگونه یک روف گاردن طراحی می کنید؟

ساخت باغ های معلق نیز مانند تمام ساختمان ها تابع مقررات فنی است که ضوابط طراحی، اجرا، کنترل و نگهداری را مشخص می کند.

در طراحی موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

ظرفیت دال: تعیین کننده برای شناسایی لایه خاکی که سازه قادر به حمل آن است. این نیز بر انتخاب گیاهان تأثیر می گذارد.

زهکشی آب: لازم است سازه را با یک عایق رطوبتی که از نفوذ جلوگیری می کند و در برابر ریشه مقاوم است محافظت شود.عایق کاری روف گاردن

روف گاردن چگونه ساخته می شود؟

هنگامی که یک طراحی خوب انجام شد، به مرحله ساخت و ساز می رویم:

  • عایق رطوبتی دال با شیب مناسب برای جریان آب با روکش یا PVC
  • تخمگذار یک لایه زهکشی متشکل از خاک رس یا خاک رس منبسط شده
  • چیدن پارچه نبافته که آب را فیلتر می کند و از وارد شدن قسمت های ریز خاک به لایه زهکشی جلوگیری می کند.
  • پر کردن زمین تا ارتفاع برنامه ریزی شده
  • قرار دادن گیاهان، چمن یا آب نماها.

عایق رطوبتی سقف باغ عمودی

70 درصد خرابی ساختمان ها ناشی از نفوذ آب است. در ساخت و طراحی بام سبز لایه عایق رطوبتی (عنصر آب بندی) اهمیت اساسی دارد. طراحی و ساخت قسمت سبز، زیرلایه و لایه عایق بی فایده است اگر به دلیل ایرادهای چیدمان در عایق رطوبتی، روف گاردن منشاء مشکل شود. در واقع اگر در خانه باران می بارد، تقصیر بام سبز نیست، بلکه اشتباه نصب عایق رطوبتی و انتخاب اشتباه آن است.

در هر صورت، بام های سبز تنها در صورتی تأثیرات مثبتی بر لایه های عایق رطوبتی زیرین دارند، در صورتی که تمامی توصیه ها در مورد انتخاب و نصب مصالح مناسب اتخاذ شده باشد. هیچ تفاوتی (به جز محافظت از ریشه) در عایق رطوبتی سنتی در مقایسه با زیر بام سبز وجود ندارد. تنها تفاوت این است که در مورد نفوذ، یافتن و تعمیر عیب بسیار دشوارتر است. ریشه ها ظرفیت حفاری بالایی نسبت به مواد خاصی دارند و در این میان مواردی نیز وجود دارد که برای اجرای لایه ایزوگام استفاده می شود. بسیاری از نفوذها در بام سبز به دلیل سوراخ شدن عنصر آب بند توسط ریشه است.

روف گاردن چیست و چه ویژگی­هایی دارد؟

برای مبارزه با ریشه ها 3 راه حل و فناوری ممکن وجود دارد:

موادی که به طور طبیعی مقاوم هستند به عنوان مثال PVC با روش های جوشکاری و آب بندی به هم متصل می شوند که از لغزش ریشه ها بین یک لایه به لایه دیگر جلوگیری می کند.

مواد غیر مقاوم را می توان با ورق های مسی نازک تقویت کرد.

رایج ترین راه حل امروزه مخلوط کردن موادی است که مانع رشد ریشه می شوند (مانند بایر ‘پرونتول’) با مواد تولید شده.

محصول مناسب برای این منظور همراه با گواهی ضد ریشه مناسب به فروش می رسد. معمولا سند یا اظهارنامه ای است که عبور مواد را برای کنترل و با نتیجه مثبت گزارش می دهد. تست ضد ریشه مورد نیاز قانون و یک برچسب ساده “ضد ریشه” کافی نیست.

تجهیز روف گاردن

انواع روف گاردن ارزان در تهران

روف گاردن آویز یک پکیج ساختمانی نسبتا پیچیده ای را ارائه می دهد که از لایه های مختلف تشکیل شده است و بر اساس نوع ساخت، سه نوع بام سبز وجود دارد:

بام سبز گسترده: این محبوب ترین سیستم بام سبز است، زیرا به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد. وزن کمتر از 150 کیلوگرم در متر مربع و زیرلایه ای که بیش از 10 سانتی متر نیست، آن را برای استفاده در سقف های شیبدار عالی می کند.

یک چمن طبیعی را روی سقف خانه خود تصور کنید. معمولا ارتفاع آن از 20 تا 25 سانتی متر بیشتر نمی شود و نوع پوشش گیاهی مناسب ریشه های کم عمقی دارد. به همین دلیل است که به راحتی می توان یک بام سبز با گل و گیاهان چند ساله را دید که بتواند گرما و زمستان های مرطوب را تحمل کند.

به جز در موارد خشکسالی طولانی، آبیاری نیز ضروری نیست، زیرا بارندگی کافی است. بام سبز گسترده، به جز چند مداخله تعمیر و نگهداری، قابل راه رفتن نیست. بنابراین، نمی توانید از آن برای آزادسازی اشتیاق “انگشت شست سبز” در خود استفاده کنید.

بام سبز نیمه گسترده: یک بام سبز نیمه گسترده یا سبک فشرده را می توان بر روی پشت بام یا تراس خانه ها ساخت. معمولا از گیاهان واقعی، بوته های کوچک تشکیل شده است که تأثیر زیبایی شناختی فوق العاده ای ارائه می دهند.

قابل استفاده و قابل دسترس برای فعالیت های باغبانی، ضخامت فنی را ارائه می دهد که می تواند با توجه به جوهر انتخابی، حداکثر تا 30 سانتی متر متفاوت باشد. تعمیر و نگهداری ضروری و دوره ای است. علاوه بر این، طراحی سیستم های آبیاری خودکار را برای حفظ پوشش زنده فراهم می کند.

بام سبز فشرده:

اگرچه لایه‌بندی شبیه بام سبز گسترده است، بام سبز فشرده کمتر رایج است، زیرا گران‌تر است. بسته به نوع گونه گیاهی انتخابی به بستری با ضخامت بین 15 تا 50 سانتی متر نیاز دارد و وزن آن می تواند از 1200 کیلوگرم بر متر مربع نیز بیشتر شود.

بام سبز فشرده مانند یک باغ واقعی قابل راه رفتن و قابل استفاده است. یک بهشت ​​طبیعی مرتفع، که برای پوشش گیاهی بسیار توسعه یافته، با درختچه های بزرگ و ریشه های عمیق، به ساختاری محکم و خوش طراحی نیاز دارد.

بنابراین، در مقایسه با یک باغ، بام سبز فشرده نیاز به نگهداری مداوم و یک سیستم آبیاری دارد. همچنین راه حل مناسبی برای حل موثر مشکلات سقف گاراژ و زیرزمین است.

هزینه یک روف گاردن چقدر است؟

هزینه ها متغیر است و بستگی به متر مربع متغیر است. از چند میلیون/ متر مربع، در رابطه با انواع بام سبز انتخاب شده و پیچیدگی مداخله. به طور کلی، مداخلات سبز گسترده به طور قابل توجهی کمتر از مداخلات فشرده هزینه دارد و بدیهی است که یک مداخله طراحی شده در مرحله ساخت و ساز به طور متوسط ​​کمتر از یک مداخله انجام شده در یک ساختمان موجود هزینه دارد. علاوه بر این، بخش بزرگی از هزینه ها اغلب با صرفه جویی های مرتبط با بهبود کارایی سقف ها مستهلک می شود.

 

 

ویلا سازه

ویلا سازه یکی از تولیدی های فعال در زمینه تجهیزات ویلایی و فضای باز می باشد . که محصولات خود را به صورت مستقیم به مشتریان عرضه می کند .

محصولات این تولیدی شامل: مبلمان ویلایی ، تاب ویلایی ، تاب ریلکسی ، انواع استند گل ، سایبان چتری و سایر محصولات فضای باز می باشد .

علاوه بر این ویلا سازه انواع تجهیزات گرمایشی مانند بخاری فضای باز ، آتشدان ، هیتر قارچی و همچنین محصولات سرمایشی مانند پنکه مه پاش را نیز ارایه می کند .

از دیگر محصولات این تولیدی می توان به انواع باربیکیو و کباب پز ، منقل مسافرتی ، چادر مسافرتی ، صندلی راک ، میز عسلی و محصولاتی از این دست اشاره کرد .

 

شماره تماس : 09142244372

ما را در شبکه های مجازی با نام ویلا سازه دنبال کنید .

جهت عضویت در پیج اینستاگرام ویلا سازه روی این لینک کلیک کنید .

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “آشنایی با روف گاردن

  1. بازتاب: آلاچیق یا سایبان چیست؟ - فروشگاه اینترنتی ویلاسازه
  2. azari_kiz گفت:

    روف گاردن با پوشش گیاهی خود مانع از هدر رفتن آب باران شده و کمتر این آب روانه ی فاضلاب شهری شده و بیشتر به خورد آن اکوسیستم می شود.
    از طرفی این باغچه های روی بام سبب کاهش آلودگی هوای شهری شده و کربن موجود در دود موجود در هوا را گرفته و به جای آن اکسیژن به محیط تحویل می دهد.همانطور که اشاره شد، مثل عایق حرارتی و دمایی در ساختمان، دمای هوا را گرفته و سبب خنک شدن محیط می شود.اگر محیط بالای بام سبز نیز با شیشه پوشانده شود می تواند انرژی خورشیدی را بگیرد و تولید انرژی نماید.روف گاردن روی یک عایق اجرا شده، با پوشش گیاهی مناسب سبب افزایش عمر سقف می شود و به بنا زیبایی و طراوت می بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید