وبلاگ ویلاسازه

طراحی روف گاردن مدرن

طراحی روف گاردن مدرن

 

علاقه به گذراندن وقت در طبیعت از آن دست خواسته ها و تمایلاتی است که تقریبا بین تمام انسان ها مشترک و غیر قابل انکار است. علاقه و خواسته ای که شاید امروزه خیلی از ما به دلیل سبک زندگی شهری که در پیش گرفتیم. و زندگی های پر مشغله ی ماشینی نمی توانیم آن چنان که باید به آن برسیم و میل به آن را در درون خود ارضا کنیم.

قرار دادن وسایلی مانند تاب ویلایی می تواند زیبایی روف گاردن را افزایش دهد .

وقت گذراندن در حیاط خانه تا حدودی می تواند نیاز به گذراندن وقت در طبیعت را برای ما بر طرف کند، خوردن یک لیوان چای در هوای آزاد در سکوت یا شنیدن موسیقی و خواندن کتاب در کنار گیاهان مختلف نه تنها می تواند تا حدودی باعث آرامش ذهنی ما در هجوم روزمرگی ها و مشغله ها باشد بلکه داشتن یک چنین فضایی می تواند باعث ایجاد روحیه ی مثبت نیز در خانواده شود. تولیدی ویلا سازه همواره تلاش میکند محصولاتی متناسب با نیازهای مختلف تولید کند .

مشکل کمبود فضا در منازل امروزی

حقیقت این است که خیلی از خانه های امروزی به دلیل کمبود جا و غیره بدون حیاط طراحی شده اند در چنین منازلی طراحی و اجرای روف گاردن می تواند نه تنهت نقش یک حیاط را برای ساکنین ایفا کند بلکه باعث افزایش محبوبیت ساختمان بین خریداران شده و کاربردی تجملاتی نیز داشته باشد.

پلان روف گاردن

در اینجا ممکن است این سوال مطرح شود که اصلا روف گاردن چیست؟

 

روف گاردن، بام سبز یا باغ سبز تکنولوژی مدرنی است که امروزه بر پایه ی سقف سبز بر روی پشت بام ها و تراس های خانه های اپارتمانی اجرا می شود و با استفاده از این ایده ی کاربردی می توان یک فضای سبز زیبا روی پشت بام ایجاد کرد به بیان دیگر روف گاردن یک استفاده ی هوشمندانه از فضا های بلا استفاده ای مثل پشت بام ها و تراس های منازل است که به دلیل دارا بودن پوشش گیاهی علاوه بر آن که باعث زیبایی منازل می شود و فضایی مناسب و امن برای گذراندن وقت و بهبود سلامت روانی و جسمی ساکنین و افزایش کیفیت زندگی آن ها ایجاد می کند، می تواند باعث کاهش گرما و آلودگی هوا و گرما شده و همچنین امکان پرورش گیاهان مختلف را برای ساکنین فراهم آورد.

طراحی روف گاردن

انواع روف گاردن:

 

روف گاردن،باغ سبز یا بام سبزمی تواند از قرار دادن چند گلدان بر روی پشت بام آغاز شود و سپس به طراحی و اجرای یک روف گاردن اصولی منتهی شود، روف گاردن یا باغ سبز را می توان به سه دسته ی کلی تقسیم کرد:

عایق کاری روف گاردن

یک) روف گاردن گسترده:

در این نوع از روف گاردن، گیاهانی که ریشه های کمی دارند کاشته می شوند. بستر کاشت در این نوع از روف گاردن بسیار سطحی و ضخامت خاک در آن حداکثر بیست سانتی متر است. روف گاردن گسترده نسبت به سایر روف گاردن ها بسیار ارزان تر است و چمن و گیاهانی با پوششی سطحی و ارتفاعی کم کاشته می شوند.

دو) روف گاردن نیمه متمرکز:

در این نوع از روف گاردن گیاهانی که حجم ریشه ی بیشتری دارند و عمق بستر کاشت آن ها بالای سی سانتی متر تا یک متر است کاشته می شوند. در این نوع روف گاردن نه تنها گیاهان بوته ای مانند توت فرنگی، هندوانه قابل کشت هستند بلکه امکان کشت گیاهان دارویی مانند پونه، اسطخودوس و حتی چمن نیز وجود دارد، تنها نکته ای که در این بین باید به آن توجه شود وزن سازه ی مدنظر است.

سه) روف گاردن متمرکز:

در روف گاردن های متمرکز علاوه بر استفاده از خاک با حجم و ارتفاع زیاد، مسیر هایی برای قدم زدن به همراه نیمکت و غیره نیز تعبیه می شوند، این نوع از روف گاردن از سایر روف گاردن ها بسیار گران تر است، این نوع از روف گاردن ها به دلیل وزن بالایی که دارند تنها بر روی ساختمان های بزرگ و گسترده قابل اجرا کردن هستند.

نکته: روف گاردن های نیمه متمرکز به صورت مدولار پرتابل نیز قابلیت اجرا هستند که ترکیبی از روف گاردن گسترده و متمرکز است و در ایران با نام جعبه گیاه نیز شناخته می شوند.

مراحل طراحی روف گاردن مدرن:

برای طراحی یک روف گاردن درست و اصولی ابتدا باید موقعیت را از نزدیک دید و شرایط پیرامون آن را برای طراحی روف گاردن سنجید پس از آن با استفاده از نقشه ای از پشت بام ساختمان که تمام جزئیات در آن ذکر شده است نیاز ها و طرحی که برای آن جا مناسب تر است را مشخص کنید.

سپس اتد دستی و خلق کانسپت های اولیه را انجام دهید و پس از آن نوبت ایجاد مدل های سه بعدی و بررسی دیتبل های چالش بر انگیز برای داشتن ذهنیت لازم از روف گاردن مدنظرتان است و در آخر نوبت بررسی های نهایی طرح بر اساس محدودیت های سازه ای و امکان سنجی های اجرایی روف گاردن است و در نهایت هم نوبت به مدل سازی کامل طرح به همراه جزئیات و ارائه ی نهایی و ایجاد نقشه های فاز دو می رسد.

روف گاردن چیست و چه ویژگی­هایی دارد؟

نکات مهمی که برای ساخت روف گاردن یا بام سبز باید در نظر بگیرید:

ایزولاسیون روف گاردن:

ایزولاسیون در روف گاردن یکی از مهم ترین بخش ها است. در واقع ایزولاسیون را می توان عایق مناسبی دانست که مانع عبور آب به فضایی که زیر روف گاردن قرار دارد می شود و این مرحله باید حتما به درستی و با دقت انجام شود.

تقسیم وزن در بام باغ:

یکی از نکاتی که در ساخت روف گاردن باید مدنظر داشته باشید  وزن آن است، طبیعی است که ساخت روف گاردن باعث افزایش فشار بر روی پشت بام خواهد شد؛ بنابراین در ساخت باغچه ها و یا آلاچیق باید این مسئله را در نظر گرفت و با محاسبات دقیق از اضافه وزن روف گاردن که می تواند باعث مشکلات بسیاری برای ساختمان به مرور زمان شود جلوگیری کرد.

انتخاب خاک برای بام باغ:

انتخاب خاک مناسب برای روف گاردن یکی دیگر از نکاتی است که حتما باید به آن توجه کنید چرا که از فاکتور های کلیدی محسوب می شود. خاک روف گاردن باید وزن کمی داشته باشد و توانایی جذب در آن زیاد باشد و البته باید به حد کافی کود داشته باشد تا برای تغذیه ی گیاهان نیز مناسب باشد.

و در آخر باید به این نکته نیز توجه شود که روف گاردن قابلیت اجرایی شدن در تمام ساختمان ها را ندارد و باید حتما پیش از اجرا به سطح مقاومت ساختمان توجه کرد.

تجهیز روف گاردن

ویلا سازه

ویلا سازه یکی از تولیدی های فعال در زمینه تجهیزات ویلایی و فضای باز می باشد . که محصولات خود را به صورت مستقیم به مشتریان عرضه می کند .

محصولات این تولیدی شامل: مبلمان ویلایی ، تاب ویلایی ، تاب ریلکسی ، انواع استند گل ، سایبان چتری و سایر محصولات فضای باز می باشد .

علاوه بر این ویلا سازه انواع تجهیزات گرمایشی مانند بخاری فضای باز ، آتشدان ، هیتر قارچی و همچنین محصولات سرمایشی مانند پنکه مه پاش را نیز ارایه می کند .

از دیگر محصولات این تولیدی می توان به انواع باربیکیو و کباب پز ، منقل مسافرتی ، چادر مسافرتی ، صندلی راک ، میز عسلی و محصولاتی از این دست اشاره کرد .

 

شماره تماس : 09142244372

ما را در شبکه های مجازی با نام ویلا سازه دنبال کنید .

جهت عضویت در پیج اینستاگرام ویلا سازه روی این لینک کلیک کنید .

 

 

 

بازگشت به لیست

1 نظر در “طراحی روف گاردن مدرن

  1. azari_kiz گفت:

    محل اجرای روف گاردن لزوما بام ساختمان نیست.
    لابی ساختمان، از جمله فضاهایی ست که افراد مختلف مدت زمانی را در این مکان به انتظار می نشینن و مناسب برای اجرای روف گاردن است.
    پاسیوها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و مکان مناسبی برای اجرای روف گاردن هستند.
    تراس ها، به علت خصوصی بودن، یکی از اولین هدفهای اجرای این سیستم هستند.پوشیده بودن سقف تراسها باعث ایجاد محیطی متفاوت با بام از نظر عملکرد هســـتند.ویژگی هایی مانند میزان تحمل گرما و نور مستقیم خورشید و رشد ریشه گیاه باید درزمان تهیه درنظر گرفته شود.
    فضای سبز می تواند ترکیبی از گیاهان و گلدان و بوته ی میوه باشد.
    جهت حفظ، نگهداری و آبیاری گیاهان در زمان های مشخص از آبیاری اتوماتیک و قطره‌ای هوشمند استفاده می شود که از اجزای اصلی و مهم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید