وبلاگ ویلاسازه

طراحی و ساخت پشت بام سبز

طراحی و ساخت پشت بام سبز

 

همه ی ما دوست داریم مکانی اختصاصی برای گذراندن اوقات فراغت خود داشته باشیم و چه بهتر که آن مکان در نزدیکی محل زندگی خودمان باشد.

شما می توانید از انواع مبلمان ویلایی در بام سبز استفاده کنید . ویلا سازه از تنوع بالایی در این زمینه برخوردار است .

پشت بام سبز که به روف گاردن نیز معروف است و در معنای لغوی به معنی باغ بام است. سرسبز کردن بام آپارتمان یا منزل های مسکونی به روش ها و شیوه های مدرن و با استفاده از متریال های نوین مانند پروفیل چوب پلاستیک است. در کشور های پیشرفته به دلیل زندگی آپارتمان نشینی، روف گاردن بیشتر رواج دارد. چرا که انتخاب خوبی برای دوری از شلوغی و ازدحام شهر ها است.

پشت بام سبز چیست؟

پلان روف گاردن

به طور خلاصه پشت بام سبز، بام سبز یا روف گاردن بر روی آخرین طبقه سقف ساختمان ها، طراحی و اجرا می شود. در واقع روف گاردن، تمام عملیات فضا سازی پشت بام سبز را شامل می شود.

به طور کلی بام  سبز به پشت بام هایی گفته می شود که تمام یا قسمتی از آن ها با پوشش گیاهی و کف سازی پوشانیده می شود، البته انتخاب پوشش گیاهی روف گاردن شما باید با توجه به شررایط اقلیمی، میزان سایه اندازی و کیفیت آب منطقه ای باشد که در آن زندگی می کنید تا بتوانید در تمام فصول پوشش گیاهی در روف گاردن خود داشته باشید.

پشت بام سبز محیطی برای استراحت

بام سبز یک فضای ایده آل و جایگزینی مناسب برای لذت بردن از باغبانی و پرورش گل و گیاه در فضای بیرون خانه و در تمام فصول سال است، زمانی که هیچ گونه فضایی در محیط های شهری وجود ندارد، برای بهره مندی از فضای سبز در محیط جایگزین خوب و مناسبی است.

علاوه بر تمام این موارد در بام های سبز به دلیل استفاده از پوشش گیاهی بر روی پشت بام باعث بهبود مصرف انرژی در ساختمان ها نیز می شود.

طراحی روف گاردن

مزای استفاده از روف گاردن یا بام سبز:

 

 

طراحی و اجرای روف گاردن علاوه بر آن که تاثیر زیادی در ظاهر و زیبا سازی شهر ها دارد در دنیای امروز که با وجود ساختمان های بزرگ فضای سبز کاهش یافته است، طراحی و اجرای روف گاردن می تواند گزینه ی مناسبی برای رشد فضای سبز در برج های شهری باشد.

 

از دیگر مزایای استفاده از روف گاردن می توان موارد زیر را نام برد:

عایق کاری روف گاردن

یک) ایجاد فضای سبز زیبا برای دورهمی های خانگی

دو) کاهش گرما و آلودگی های صوتی

سه) پوشش فضای سبز برای جذب آلودگی های هوا، پاک سازی هوا و جذب کربن

چهار) فضایی برای کاشت سبزیجات و درختچه های دارویی بر روی پشت بام

پنج) کاهش مصرف انرژی سرمایشی و گرمایشی، کنترل دما و ایجاد یک محیط پایدار

شش) استفاده از آب باران برای رشد گیاهان

هفت) عملکرد به شکل عایق حرارتی و رطوبتی

هشت) زیبا سازی فضای سبز شهری

اگر چه روف گاردن طرحی مفید برای ظاهر فضای شهری و محیط زیست به شمار می آید اما اگر این طرح به شکلی صحیح اجرا نشود می تواند خسارات زیاد و غیر قابل جبرانی به دنبال داشته باشد.

از معایب روف گاردن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

یک) اگر از مواد و متریال های نا مناسب استفاده کنید با گذر زمان در برابر شرایط آب و هوایی از بین می روند پس سعی کنید از مواد و مصالح مقاوم و با دوام در برابر شرایط محیطی استفاده کنید.

دو) بی توجهی به سازه ی سقف و برآورد وزن المان های طراحی بام سبز می تواند باعث شود که طراحی پشت بام به شکل غیر اصولی پیش برود، در غیر این صورت وزن عناصر پشت بام می تواند باعث ایجاد تغییرات منفی بر سازه ی سقف بشود.

چهار) وجود مشکلات در ذهکشی باعث جمع شدن آب سطحی (حوضچه) و رشد گیاهان سطحی در مسیر خروج آب بشود.

پنج) پوسته پوسته شدن و باد کردن کف پوش ها را می توان از دیگر معایب بام سبز دانست.

شش) نففوذ ریشه های گیاهان در کف روف گاردن را نیز می توان از دیگر معایب روف گاردن دانست.

روف گاردن چیست و چه ویژگی­هایی دارد؟

روش های اجرای بام سبز یا روف گاردن:

 

یک) روش اجرای گسترده

دو) روش اجرای متمرکز

سه) روش اجرای پرتابل یا مدولار

در اجرای بام سبز یا روف کاردن به روش پرتابل، مدولار به تمهیدات ویژه ای برای عایق پشت بام نیاز ندارد. این سیستم پشت بام سبز بر روی سطح بام تمام شده و ساخته شده ی پشت بام ها اجرا می شود و تنها به تست آب پیش از اجرا نیاز دارد؛ به این صورت که بعد از اجرای ایزوگام پشت بام یک لایه ملات ماسه ای و یا موزائیک بر روی آن اجرا شده و قبل از اجرای بام سبز، دریچه های خروج آب به مدت دو شبانه روز بسته می شوند، سپس به عمق دو الی سه سانتی متر آل روی سطح پشت بام آزاد می شود، در صورت عدم نشت آب اجرای بام سبز آغاز می شود، در این روش لایه های فیلتر خاک و زهکش آب درون باکس های پیش ساخته قرار می گیرد.

این باکس به تعداد و طرح دلخواه روی سطح پشت بام چیده می شوند و سطح وسیعی از پوشش را ارائه می دهند.

تجهیز روف گاردن

دیزاین و چیدمان داخلی بام سبز یا روف گاردن:

 

قبل از طراحی روف گاردن در پشت بام خود بهتر است ابتدا مساحت مورد نظر خود را اندازه گیری کنید و سپس با توجه به مساحت و بودجه ای که در اختیار دارید اقدام به ساخت روف گاردن در پشت بام خود بکنید.

پیش از ساخت روف گاردن بر روی پشت بام خود پوشش گیاهی که مناسب با آب و هوای محل زندگیتان است را پیدا کنید تا بتوانید با استفاده از همان ها به چیدمان روف گاردن خود بپردازید، استفاده از ماسه و شن و سنگ ریزه های سفید نیز برای زیبا تر کردن کف پشت بام ایده ی خوبی به نظر می رسد.

چیدن مبلمان در روف گاردن یکی دیگر از ایده های دوست داشتنی است که می توان از آن استفاده کرد، همچنین نور پردازی نیز نه تنها می تواند باعث زیبا تر شئم روف گاردن شما و امکان خلوت کردن در آن حتی در شب های تاریک را بدهد بلکه می تواند باعث صمیمی تر کردن فضا نیز بشود.

 

ویلا سازه

ویلا سازه یکی از تولیدی های فعال در زمینه تجهیزات ویلایی و فضای باز می باشد . که محصولات خود را به صورت مستقیم به مشتریان عرضه می کند .

محصولات این تولیدی شامل: مبلمان ویلایی ، تاب ویلایی ، تاب ریلکسی ، انواع استند گل ، سایبان چتری و سایر محصولات فضای باز می باشد .

علاوه بر این ویلا سازه انواع تجهیزات گرمایشی مانند بخاری فضای باز ، آتشدان ، هیتر قارچی و همچنین محصولات سرمایشی مانند پنکه مه پاش را نیز ارایه می کند .

از دیگر محصولات این تولیدی می توان به انواع باربیکیو و کباب پز ، منقل مسافرتی ، چادر مسافرتی ، صندلی راک ، میز عسلی و محصولاتی از این دست اشاره کرد .

 

شماره تماس : 09142244372

ما را در شبکه های مجازی با نام ویلا سازه دنبال کنید .

جهت عضویت در پیج اینستاگرام ویلا سازه روی این لینک کلیک کنید .

 

 

بازگشت به لیست

1 نظر در “طراحی و ساخت پشت بام سبز

  1. azari_kiz گفت:

    روف گاردن یا همان باغچه های روی بام از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد:
    این پشت بام های سبز ایده ای نو و اکثریت پسند است.
    خصوصا برای کسانی که عاشق طبیعت و سرسبزی و بهره بردن از طراوت و زیبایی آن در این ازدحام و شلوغی و صنعتی و ماشینی بودن محل زندگی هایمان می باشد.

    زمانی که از فضای خشک و کسل کننده ی داخل منزلمان خسته شده ایم و نیاز داریم از این فضای خسته کننده خارج شویم، کجا بهتر و نزدیک تر و در دسترس تر از روف گاردن منزل یا ساختمانی که در آن هستیم .

    البته که ایده ی جالب و زیبا است و کسانی که این زیبایی را در ساختمانشان ایجاد می کنند، هم زیبایی را به چشمانشان بخشیدند، هم به ساختمان و شهرشان.

    با این کار قطعا شهری زیباتر و سرسبزتر خواهیم ساخت.

دیدگاهتان را بنویسید