وبلاگ ویلاسازه

منظور از ایوان چیست

منظور از ایوان چیست و چه تفاوتی با آلاچیق دارد؟

آلاچیق که همان آلاچیق و ایوان است چیست؟ و در نتیجه کدام یک از این کارها را می توان در بالکن خانه بدون نیاز به جواز ساخت و ساز بدنام و گران قیمت انجام داد.

اگر می خواهید بالکن خانه خود را ببندید و قصد دارید فضایی قابل سکونت در بیرون ایجاد کنید، به مجوزها و قوانین تعیین شده توسط شهرداری توجه زیادی داشته باشید. اغلب، در واقع، سردرگمی زیادی با شرایط و مبادلات، به عنوان مثال، آلاچیق برای ایوان وجود دارد.

برای اطلاع از قیمت سایه بان چتری با همکاران ما در ویلا سازه تماس بگیرید .

بنابراین ما در نهایت مرتکب سوء استفاده از ساختمان می شویم و علاوه بر تخریب اثر، محکومیت کیفری نیز وجود دارد. زیرا معمولا برای آلاچیق نیازی به مجوز نیست، در حالی که برای سایر سازه‌های ثابت که از سه طرف بسته شده‌اند، مجوز ساخت لازم است. اگر نمی خواهید ریسک کنید، مهم است که این را خوب بدانید. و برای یافتن یک تعریف ساده و فوری می توانید آنچه را که ویلاساز اخیرا گفته است بخوانید.

بیشتر بدانید

جهت سفارش و تهیه انواع آلاچیق پشت بام و آلاچیق روف گاردن با بهترین امکانات ویژه و باکیفت فوق العاده می توانید با کارشناسان مجموعه ویلاساز تماس حاصل نماید.

آلاچیق چیست؟

آلاچیق به عنوان یک سازه سبک متمایز می شود که به ساختمان دیگری نمی چسبد، در بالا پوشیده شده و در طرفین باز است (آلاچیق روف گاردن). ساخته شده با یک سازه باربر از آهن فرفورژه، آلومینیوم یا چوب سازه، گاهی اوقات در طرفین توسط پرده های به راحتی قابل جابجایی بسته می شود، که می تواند هم به عنوان یک سازه موقت و هم به طور دائم برای بهترین استفاده در فضاهای باز مانند باغ ها یا تراس ها ایجاد شود.

ساخت سازه ای با 3 ستون بنایی عمودی، تیرهای باربر سقف چوبی، سقف از جنس پلاستیک، ثابت شده با میخ به تیرهای چوبی و دیوارهای خارجی از جنس پلاستیک، مطابق با ساختمانی از پیش موجود. یک آلاچیق قابل جابجایی با درب دسترسی را پیکربندی نکنید. این هم به دلیل شکلی است که شبیه یک آلاچیق نیست و هم به دلیل مواد استفاده شده که همگی سبک نیستند و همچنین به دلیل این واقعیت است که سازه مطابق با یک ساختمان از قبل موجود ساخته شده است.

آلاچیق، زمانی که پایدار باشد و برای مقاصد موقت ساخته نشده باشد، همیشه برای ساخت نیاز به مجوز دارد، مگر اینکه سازه ای سبک باشد، به راحتی قابل جابجایی باشد و محکم به زمین چسبیده نباشد.

ایوان چیست و چکاری انجام می دهد؟

ایوان را «فضای محلی یا سرپوشیده با ویژگی‌های ایوان، بالکن، تراس یا ایوان، بسته‌شده در طرفین با سطوح شیشه‌ای یا با عناصر شفاف و ضدآب، به طور جزئی یا کامل» تعریف کرده‌اند.

ایوان، که می تواند در بالکن ها، تراس های زیر شیروانی یا باغ ها ایجاد شود، با سطوح لعابدار نیز مشخص می شود که در صورت لزوم از طریق پنجره های کشویی یا تاشو باز می شوند. از نظر ساختمان، افزایش حجم ساختمان و تغییر شکل آن را تعیین می کند و بنابراین نیاز به پروانه ساختمان دارد.

ساخت سازه ای با 3 ستون بنایی عمودی، تیرهای باربر سقف چوبی، سقف از جنس پلاستیک، ثابت شده با میخ به تیرهای چوبی و دیوارهای خارجی از جنس پلاستیک، مطابق با ساختمانی از پیش موجود. ایوان را پیکربندی نمی کند.

یک ایوان قابل جابجایی، با درب دسترسی در واقع، بر اساس توافق نامه امضا شده بین دولت، مناطق و شهرداری ها، در مورد تصویب مقررات استاندارد ساختمان بر اساس ماده 4، بند 1 جنسیت فرمان شهرداری فقط در بالکن ها، تراس ها، اتاق زیر شیروانی یا باغ ها ساخته می شود و با سطوح لعاب بزرگ مشخص می شود که در صورت لزوم از طریق پنجره های کشویی یا تاشو باز می شود و در نتیجه باعث افزایش حجم ساختمان و تغییر شکل آن می شود و ضروری است.

تفاوت آلاچیق و ایوان چیست؟

توجه داشته باشید زمانی که مقررات شهرداری به شما اجازه می دهد که آلاچیق و نه ایوان های واقعی را مجاز کنید: اولین مورد در واقع یک مصنوع است که فقط ماهیت زینتی دارد و با ساختارهای حمایتی سبک برای گیاهان کوهنوردی ساخته شده است که سایه و سرپناه ایجاد می کند. از طرف دیگر، از هر طرف توسط سطوح شیشه ای بسته شده و در نتیجه حجم ساختمان را افزایش می دهد. به همین دلیل است که در مورد ایوان باید اجازه ساخت بخواهد که در مورد آلاچیق اجباری نیست.

در هر صورت، مجوز ساخت و ساز از طریق پست صادر نمی شود، زیرا ایوان، حتی اگر از چوب مانند آلاچیق ساخته شده باشد، از طرفین توسط وسایل بسته شده و پوشیده شده است: بنابراین در مفهوم غایب “الاچیق” قرار نمی گیرد. که از سازه های عمودی سبک باربر چوبی یا فلزی تشکیل شده و از هر طرف باز است.

برای طراحی

اولین قدم انتخاب مناسب ترین شکل برای سازه است. در واقع باید کاملا با فضای موجود سازگار باشد. آلاچیق می تواند مربع، گرد یا مستطیل باشد. نکته مهم این است که اقدامات را از قبل تعیین کنید.

این پروژه معمولا بر اساس یک عامل دیگر یعنی منابع اقتصادی که قرار است استفاده شود نیز انجام می شود. این جنبه محدودیت هایی را فراهم می کند که باید در آن قرار گرفت.

سپس آماده سازی زمین ضروری است که باید مسطح و فشرده باشد تا به سازه پایداری دهد. اگر اینطور نیست، دخالت ضروری است.

5 تفاوت آلاچیق و ایوان

آلاچیق بنا به ماهیت خود سازه ای است که حداقل از سه طرف و در قسمت بالایی باز است. عملکردی زینتی دارد، از ساختاری سبک، از چوب یا مواد دیگر با حداقل وزن ساخته شده است. باید به راحتی قابل جابجایی باشد زیرا پایه ندارد. به عنوان یک تکیه گاه برای گیاهان بالارونده عمل می کند که از طریق آن سرپناه و سایه اندازی سطوحی با ابعاد متوسط ​​ایجاد می کند.

آلاچیق معمولا نیازی به مجوز ساختمانی ندارد. اما زمانی که آلاچیق در قسمت بالایی (حتی برای یک قسمت) با ساختاری که به راحتی قابل جابجایی نباشد (با هیچ ماده ای ساخته شده است) پوشانده شود، تابع قوانینی است که برای ساخت سایبان ها دیکته شده است و بنابراین، مجوز ساخت لازم است.

 

مقالات مرتبط:

پلان ویلایی

دکوراسیون ویلایی

خرید ویلا

طراحی دکوراسیون داخلی ویلا

طراحی و ساخت ویلا

طراحی ویلا مدرن

طراحی ویلا ایرانی

طراحی ویلا سنتی

در هنگام خرید ویلا باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

دکوراسیون ویلایی چیست

نکاتی در رابطه با پلان ویلا

ویلا سازه

ویلا سازه یکی از تولیدی های فعال در زمینه تجهیزات ویلایی و فضای باز می باشد . که محصولات خود را به صورت مستقیم به مشتریان عرضه می کند .

محصولات این تولیدی شامل: مبلمان ویلایی ، تاب ویلایی ، تاب ریلکسی ، انواع استند گل ، سایبان چتری و سایر محصولات فضای باز می باشد .

علاوه بر این ویلا سازه انواع تجهیزات گرمایشی مانند بخاری فضای باز ، آتشدان ، هیتر قارچی و همچنین محصولات سرمایشی مانند پنکه مه پاش را نیز ارایه می کند .

از دیگر محصولات این تولیدی می توان به انواع باربیکیو و کباب پز ، منقل مسافرتی ، چادر مسافرتی ، صندلی راک ، میز عسلی و محصولاتی از این دست اشاره کرد .

 

شماره تماس : 09142244372

ما را در شبکه های مجازی با نام ویلا سازه دنبال کنید .

جهت عضویت در پیج اینستاگرام ویلا سازه روی این لینک کلیک کنید .

 

بازگشت به لیست

1 نظر در “منظور از ایوان چیست

  1. azari_kiz گفت:

    ایوان به بخشی بیرونی ولی متصل به بنا گفته می شود که ورود و خروج به بنا از طریق آن انجام می شود و معمولا از یک یا چند طرف باز است. عموما این فضاها دارای سقف می باشند و رو به سمت حیاط هستند. ایوانها با توجه به ساختارشان معمولا بدون ستون می باشند. حالا شاید بگویید خصوصیاتی که گفته شد با ایوان‌هایی که معمولا میبینید یا دیده اید تفاوت دارد! بله قطعا همینطوره چون این یک تعریف اصیل و جامع در رابطه با ایوان‌هاست. ابدا قرار نیست همیشه همه چیز ثابت باقی بماند.
    ایوان قدمت بسیار زیادی در معماری ایرانی دارد به طوریکه از هزاره های اول و یا دوم قبل از میلاد مسیح نمونه هایی از وجود ایوان در تپه حسنلو یافت شده است. با گذر زمان در بناهای متعدد ایوانها وجود داشتند اما از زمان اشکانیان این عنصر معماری رنگ و بوی جدید به خود گرفت و رواج بیشتری پیدا کرد و تا به امروز ما اشکال مختلف آن را در بناهای جدید می بینیم.
    شکل ابتدایی آن از یک جهت باز و سه جهت دیگر بسته بوده است. دقیقا به شکل یک تو رفتگی در دیوار بنا احداث می شد اما به مرور زمان دچار تغییراتی شد تا به ما رسید و شکل امروزیش را پیدا کرد. پیش از اسلام ایوانها مختص خانه‌ های ثروتمندان، بناهای مذهبی و ساختمان‌های حکومتی بوده و با ورود اسلام این عنصر به معماری مساجد و مقابر اسلامی نیز اضافه شد.

دیدگاهتان را بنویسید